Öka konverteringen med en live chat

Sedan några veckor tillbaka har jag provat en live chat funktion i min ehandel som säljer arbetskläder. Det har fallit så väl ut att jag nu har bestämt mig för att permanenta funktionen eftersom det konverterar oerhört bra. Det är kanske inte så många kunder varje dag som väljer att använda live chat när de besöker butiken, kanske 2-3 stycken per dag, men de som gör det konverterar nästan 100%.

Det intressanta är inte bara att de kunder som använder funktionen konvererterar bra utan de oxå att det är bra, kvalificerade kunder. Till skillnad från frågor som kommer via epost, som ofta är mer allmänt hållna, är det via chatten ofta en fråga om en specifik produkts unika egenskaper, ett exakt lagersaldo etc.

Mitt intryck är att det kunder som använder chatfunktionen är vana vid att handla på nätet och de vill bara ha ett snabbt svar för att kunna genomföra sitt inköp. Får kunden ett snabbt och exakt svar dröjer det oftast mindre än två minuter innan det plingar till med en order i inkorgen.

Det är inte särskilt svårt att installera en chatfunktion. Mina tekniska kunskaper är klart begränsade men det tog mig mindre än två timmar av genomläsning och tester att få en fungerande funktion på min sajt som säljer arbetskläder. Det finns många olika program att välja mellan. Jag provade en gratisvariant först men som med allt annat här i livet, man får vad man betalar för så nu har jag gått över till Provide Support.

Testa live chat i din ehandel du oxå. Det är kul, det är busenkelt och det säljer!

p.s Gillade du den här artikeln? Här kan du läsa mer om hur du förbättrar din konvertering. d.s

 

7 thoughts on “Öka konverteringen med en live chat

  1. Roligt att det fungerade så väl, jag har samma erfarenhet att de som använder chatten vill ha ett snabbt svar och konverterar superbra. Största problemet är att alltid hinna bemanna den så att den verkligen är öppen vid rätt tid. För mig var det kvällar som gav absolut bäst resultat, på dagtid kom kanske en fråga och på kvällstid en hel del frågor. När klockan började närma sig tio var det ett måste att ha den stängd för då kom alla ”roliga undgomar” som gillade att bara skoja och fyllechatta.
    Providesupport är superbra som verktyg. Billigt och fungerar underbart

  2. Har faktiskt inte haft en enda som använt vår chatfunktion 🙂 Dock så har vi begränsat med tid att sitta och ha den öppen i alla fall på kvällarna.

    Använder ett gratis opensource program som installeras på servern, smidigt.
    Dock är nackdelen att man måste ha client programmet på datorn. Bättre om det vore online.

    1. Hej Johan, snygg sajt du har 🙂 Jag tror att om du flyttar upp chatrutan upp i headern eller iaf längre upp i vänstermenyn och gör den lite större/synligare så kommer det att sparka igång på chatten. /Peter

  3. Den är säkert bra, men när jag nyss testade den så kraschade någon insticksmodul i Firefox och klickade man bort det felmeddelandet så kom det bums nya kryptiska meddelanden om att allt inte var som det skulle… Mailar istället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *