Få saker gjort – i rätt ordning!

Det här inlägget om ehandel publicerades ursprunligen på min blogg No Lingo.

En ehandlare utan arbetsplan

Hur planerar du ditt arbete eller framför allt hur prioriterar du det som du planerat att göra? Jag har hittat ett bra sätt som fungerar för mig som ehandlare så att jag fokuserar på rätt saker i rätt prioritetsordning. Kanske kan det funka för dig oxå?

Planeringsmatris för ehandlare

Allt arbete som jag gör som ehandlare handlar om två saker, ökad konvertering dvs sälja mer till befintliga besökare och kunder eller att skaffa fler nya besökare och kunder. (Alla arbetsuppgifter borde iaf handla om dessa två saker sen finns det så klart alltid en slask. Var lägger man tex in bokföring i mallen?)

Sen är frågan om hur snabbt en utförd arbetsuppgift kan påverka konverteringen eller nya kunder, en enkel tidsprioriteringen. Om jag gör den här arbetsuppgiften nu, har den påverkan på kort eller på lång sikt?

Alla arbetsuppgifter som hamnar i rutan Ökad konvertering på Kort sikt ska jag jobba med idag. Det är som bekant lättare att sälja till en befintlig kund och allt vi gör handlar ju om att sälja. Pengar in idag är min viktigaste prioritering. De arbetsuppgifter som kan ge mig fler nya kunder på kort sikt ska jag jobba med imorgon dvs de har en lägre prioritet än att skapa konvertering på befintliga besökare och kunder.

Sen beror det på hur aggressiv tillväxtplan man har. I mitt fall där jag prioriterar tillväxt så blir nästa prioritering arbetsuppgifter som genererar nya kunder på längre sikt, de kan jag göra nästa vecka, och sist i min prioritering kommer då åtgärder som låååångsiktigt kan öka konverteringen. De kan jag göra nästa månad. (Alla tidsangivelser är givetvis bara illustrativa.)

Genom att strukturera upp mitt arbete på det här sättet kan jag varje gång jag får en ny arbetsuppgift lägga in den i mallen och direkt se hur viktig den är och därmed veta hur jag ska prioritera den.  Jag vet oxå varje dag när jag kommer till jobbet vad jag ska fokusera på istället för att sitta o stirra på en lista och försöka fundera ut i vilken ände jag ska börja.

Jag har nu jobbat efter denna arbetsprioriteringsmall i snart tre månader och känner verkligen att det gett effekt på mitt dagliga arbete. Kanske att det kan funka för dig oxå eller har du något annat bra sätta att planera ditt arbete?

 

4 thoughts on “Få saker gjort – i rätt ordning!

  1. Det där låter väldigt bra att arbeta strukturerat som du gör. Själv är det lite si så där för min del, men det är motiverande att läsa hur andra gör. Hur jobbar du för att öka konverteringen i din försäljning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *