Krönika:
Tobias Jonasson

Sïmon Saneback, Blogg


Episka konferensveckor

Hej,

Hoppas att ni har haft en fin helg och ett trevligt nationaldagsfirande. Jag befinner mig i Barcelona, där Global E-commerce Summit (GES) äger rum. Förra året stod jag på scenen och i år engagerar jag mig i konferensens innehåll som en medlem i dess Advisory Board. Konferensen i all ära, men det jag ser mest fram emot är nog European E-commerce Awards, där jag sitter som ordförande för Pure Play Award, ett av tre priser som delas ut under cermonin.

ges

Förra veckan publicerade vi de sex finalisterna (ASOS, Farfetch, Lego, Komplett, Yoox och Net-a-porter) och om några minuter kommer jag tillsammans med resten av juryn att utse de tre vinnarna (guld, silver och brons) baserat på en djupgående analys som The Boston Consulting Group har gjort åt oss. Det kommer att bli väldigt spännande.

nominess

Förra veckan spenderade jag på IRCE; Internet Retailer Conference Excebition i Chicago, som sägs vara världens största e-handelskonferens. Jag har aldrig besökt IRCE tidigare och valde att dra dit efter en stark rekommendation från branschvänner bl.a. Patrik Müller och Arne Andersson som har varit där de senaste 3 respektive 5 åren och brukar rapportera därifrån.

irce

Årets IRCE bjöd på intressanta keynotes från giganter som Target, 1-800-Flowers och QVC. Jag åkte till Chicago med en grupp om ca 35 personer från bl.a. Trollweb, Creuna, Elkjøp, XXL, Bring och Klarna – nästan alla kom från Norge, utom jag och Brings egna Johan Holgersson. Det blev naturligt att jag hängde med honom – inte bara för att vi var de enda Stockholmarna, men eftersom resan började med att vi båda blev stoppade samtidigt på Arlanda för en ”rutinmässig säkerhetskontroll” – det är nog nackdelen med att ha skägg, även ifall SavvyJane tycker annat. :-)

Är ni intresserade av att läsa om höjdpunkterna från min och Johans första IRCE-upplevelse, föreslår jag att ni läser hans inlägg från dag 1 och dag 2. Dessutom finns spaningarna från Patrik och Arne tillgängliga på DIBS YouTube kanal, tillsammans med en del sköna intervjuer.

irce2

Veckan innan så hängde jag på Nordic E-commerce Summit som flyttade till Münchenbryggeriet i Stockholm. Lokalen var betydligt bättre än Cirkus men fortfarande inte på samma nivå som Waterfront – dock har jag all förståelse för den ekonomiska aspekten i valet. Denna gång var NES mer intimt med endast 22 utställlare, en mysig scen, samtidigt som man ersatte panelen med sidekicks som involverar publiken – alla var steg i rätt riktning, men ändå kändes det som att någonting saknades. Troligtvis var det faktumet att många av mina branschkollegor som jag brukar träffa på NES inte var på plats i år. Någon kommer att hata mig för denna kommentar, men jag skulle faktiskt inte bli ledsen om NES på längre sikt endast äger rum i Malmö för ett stort nordiskt årligt event, där man slår på den stora trumman.

insta

Första dagen på NES avslutades med Nordic Ecommerce Award och kvällens konferencier var ingen mindre än Kristoffer Appelquist som fick mig att nästan garva ihjäl mig. Proffsiga perfektionisten Sarah Wittbom gjorde väldigt bra ifrån sig under hela evenemanget – som alltid! Konferensen hade en hel del intressanta talare, men Anders Borg tar nog priset. Han överraskade mig stort med att han har hunnit få så mycket insyn i Kinneviks verksamhet på så kort tid – och det syntes även på Sarahs sidekicks Johan Holgersson och Mikael Wintzell som knappt kunde komma på frågor till Anders efter hans fenomenala presentation – ni borde se den.

nes

 

I fredags släpptes min intervju med Ehandelspodden. Det blev en öppen konversation, på gränsen till att jag faktiskt för en stund glömde bort att vi spelade in utan bara satt och snackade med Anton. Och på tal om Anton – han gjorde ett fantastiskt arbete och min respekt till honom ökar för varje dag – vilken skön kille. Har ni inte tid att lyssna på hela podden så kan ni läsa en kort sammanställning som Dan har lagt upp på Ehandel.se, även ifall ”turbulent” inte är det första adjektivet jag skulle använda för att beskriva min e-handelsresa. Nu när vi ändå pratar om öppenhet, vill jag ödmjukast tacka några dudes som har inspirerat många, mig inklusive, till vara mer öppna om sina erfarenheter och kunskaper; Dan Nilsson, Peter Höjman, Rikard Westberg och Magnus Lundin. Cheers!

epodden

 

Sist men inte minst, så lämnar jag er med en tweet från David Hultvall om att jag glider runt på glassiga events – han kanske har en vetting poäng. Men tro eller ej så jobbar jag också. :-)

david

Festa med Reinfeldt eller fika med Borg?

Imorgon är det dags för starten av ännu en händelserik e-handelsvecka. Då är det nämligen dags för Nordic eCommerce Summit (NeS) på Münchenbryggeriet i Stockholm, samtidigt som Världens Farligaste Möte (VFM) äger rum på Liseberg i Göteborg.

nes-vfm

Olyckligtvis sammanfaller båda konferenserna på samma dag och valet av vart man ska åka verkar ha splittrat några av mina branschvänner. Personligen har jag svårt att se kopplingen mellan de två evenemangen, annat än båda lockar e-handelsfolket. En orsak som kan ha bidragit till de ökade jämförelserna i år, är att båda konferenserna delar på förra regeringens radarpar som sina huvudtalare; VFM har fått förra statsministern Fredrik Reinfeldt, medan NES har förra finansministern Anders Borg, numera aktiv i Kinneviks styrelse.

anders-fredrik2

Hursomhelst – att jämföra NES med VFM är för mig lika skevt som att jämföra Oscarsgalan med årtiondets rockkonsert – det går bara inte. De båda är bra på sina sätt. Tro eller ej, finns det en person som kommer att tala på både NeS och VFM imorgon – nämligen Mikael Wintzell. Och det som gör det ännu mer beundransvärt är att Mikael inte kommer att hinna få någon skönhetssömn, med tanke på att han ska spendera resten av sin måndagskväll tillsammans med mig på första mötet för Klarnas Merchant Advisory Board.

wintz1

Fakturan som vi känner den är död och de traditionella fakturabolagen kommer att falla med den” är ett av de ämnen som Mikael kommer att prata om på de föredragen han håller imorgon på både NeS och VFM – och det är minst sagt kontroversiellt, och samtidigt intressant, att se ett företag som Klarna att prata om just fakturadöd. Ser fram emot att se föredraget.

Själv kommer jag att befinna mig på NeS, speciellt med tanke på att jag precis kom tillbaka från Göteborg. Och på tal om det – från två konferenser till en tredje; I slutet av förra veckan var det dags för ännu ett lyckat arrangemang av Jetshop-gänget.

SEBC-logo-alt-1-mod

Årets Scandinavian E-business Camp (SEBC) var fullspäckad med inspirerande talare och en legendarisk fest i allt vad det ordet innebär. Har du missat presentationerna från SEBC kan du kika nedan:

Jag vill passa på att tacka vännerna från Jetshop, DIBS och PostNord för två härliga och oförglömliga dagar.

bild

Under kvällen delade vi ut priser på Jetshop Awards och nedan finner ni vinnarna:

Årets vinnare utmärkte sig med sin responsiva och stilrena design. Det är tydligt att designen andas ”Mobile First”. Butiken använder sig av enkla grafiska element tillsammans med inspirerande bilder i en utomstående i kombination som skapar en röd tråd mellan de olika varumärken som butiken säljer och höjer den totala köpupplevelsen för besökarna.

Med sin uppenbara insikt om vad deras målgrupp gillar lyckas Chiquelle med sin snygga sajt, sitt uppanbart kunniga sätt att attrahera sina kunder genom sociala media utmana betydligt större konkurenter.

Årets vinnare har en tydlig och lättnavigerad hemsida, och det fungerar lika bra att handla via datorn, surfplattan eller mobilen. De har fått många bitar på plats inom kort tid på hemsidan där de både inspirerar och underlättar vardagen för många.

Med ett fint bildmaterial och en modern design tar årets vinnare hem priset. Enkel navigation och flera kampanjer uppmuntrar till köp. Mobilegeddon utgör inget problem för denna vinnare. Denna site toppar det hela med släng av omnikanaltänk i form av utlämning i butik eller direkt från centrallagret.

Med inspirerande bilder som lyfter fram produkterna i sin rätta miljö skapar vinnaren i kategorin Årets butik small en skön känsla så fort man kommer in på siten. Här hittar du också den personliga och intressanta historien bakom skapandet av detta bolag. En vinnare som också redan säljer till många länder.

Årets mobilbutik utmärker sig med enkel och överskådlig navigation, stora tydliga billder vilket gör det enkelt att shoppa och uppmuntrar till spontanköp

Årets raket har genom en tydlig strävan att förenkla köpprocessen och genom att ständigt tillföra nya mervärden för konsumenter som handlar online lyckats öka sin omsättning på nätet från 40 miljoner till 120 miljoner på en säsong.

Vinnaren i kategorin Årets Omnikanal var inget enkelt val. Juryn var enig om att den svenska handeln ligger efter när det gäller omnikanalssatsningar och valde därför att lyfta fram den vinnaren som har lyckats komma längst under det gångna året med att leverera en integrerad och friktionlös köpupplevelse mellan de olika kanalerna. Årets Omnikanal är ett företag som erbjuder leverans till och ifrån sina fysiska butiker, samt arbetat hårt med att integrera de bakomliggande systemlösningarna för att ge en enhetlig och kundvänlig köpuppevelse oavsett kanal.

Vi ses snart mina vänner! :-)

Göteborg, Glitter & Glamour

God morgon!

Sitter i skrivande stund på Arlanda Express. Om en liten stund går flyget till Göteborg, då det äntligen är dags för Scandinavian E-business Camp. SEBC är ett utmärkt tillfälle att nätverka och inspireras av andra branschvänner. I år blir det fjärde gången som SEBC hålls på Clarion Hotel Post och jag gissar att vi blir ca 1.000 konferensgäster. På dagens agenda står några igenkända talare, samt en hel del nya ansikten.

sebc

Den tråkiga nyheten är att SAS har sedan midnatt ställt in över 118 avgångar inklusive samtliga morgonflighter mot Göteborg. Lyckligtvis valde jag Norwegian denna gång, men jag hoppas att det är få branschkollegor som har drabbats. Och om du mot förmodan skulle vara en av de drabbade, eller om du av någon anledning inte har möjlighet att uppleva denna dag med oss i Göteborg – oroa dig inte, Ehandel.se finns här till din räddning. Enligt tradition kommer grabbarna från Ehandel.se att streama evenemanget live från Göteborg, så håll utkik på startsidan!

sas

Utöver ett fullspäckat schema under dagen, ser jag fram emot en grym kväll à la 70-talet, när Jetshop Awards Dinner kickar igång med årets Studio 54-tema. Med andra ord lär det bli en hel del glitter och glamour. Det som gör kvällen ännu mer spännande för mig är självaste prisutdelningen där Jetshop delar ut priserna Årets Butik, Årets Omnichannel, Årets Design och Årets raket. Under de senaste två åren har jag haft nöjet att sitta med i juryn för ett av priserna, men i år flyttar jag in till finrummet och blir engagerad i samtliga priser tillsammans med de tre musketörerna; Patrik Müller, Carin Blom och allas våran Arne Andersson. Man ska faktiskt inte underskatta juryarbetet – det har varit en del diskussioner, mycket hårt arbete och research. Se de nominerade här.

awards

På väg in till min gate såg jag Virtual Stores-enheterna där man kan handla från Royal Design och Intersport. Där kan man kan bläddra via touchskärmarna och därefter skanna produkterna och avsluta köpet i mobilen via butikens app – direkt eller vid ett senare tillfälle. Mycket intressant koncept som för offline och online närmare varandra.

intersport

Nu är det dags för ombordstigning – vi ses snart! :-)

Sharing is caring!

Hej! Ännu en händelserik vecka har gått! Men innan jag går in på detaljerna, vill jag först gratulera mina norska vänner på deras nationaldag. Glad 17 mai! :-)

17mai

Vi börjar veckan med måndagen, då jag spenderade min dag hos Hyper Island för att hjälpa till med att bygga deras nya utbildning Digital Business. Tillsammans med en grupp industriprofiler, skulle man se till att utbildningen blir aktuell och relevant ur ett branschperspektiv.

Jag är minst sagt nöjd över resultatet och kan redan nu förutspå att programmet kommer att bli en stor succé. Utbildningen startar i början på augusti och jag ser väldigt mycket fram emot att träffa de nya studenterna!

hyper

Under tisdagen höll jag en keynote i Oslo på eFokus; en serie frukostseminarier som annordnas varannan månad av eHandelsforum. Denna gång var temat betalningar. Upplägget var enkelt och lättsmält – herrarna från Netthandel.no gjorde ett fantastiskt arbete.

På onsdagen passade jag på att träffa olika Oslobaserade företag för att inspirera och bli inspirerad. Det är alltid lika kul att träffa passionerade norrmän som brinner för digital handel och som vill dela med sig av sina tankar och erfarenheter.

oslo

Torsdagen var ju Kristi himmelsfärdsdag, alltså en röd dag, men no rest for the wicked. En sådan dag är ett utmärkt för att hjälpa andra och samtidigt få några karmapoäng. Jag hade bokat intervjuer med flera studenter som höll på med sina examensarbete. Studenterna kom från YRGO Göteborg, Norges Handelshøyskole och Copenhagen Business School.

Ämnen varierade mellan framtidens logistikslösningar för e-handel, omnikanal och mode på den polska marknaden, samt användningen av kundlönsamhetsanalyser hos nordiska nätbutiker. Det är inte alltid man har tid att bidra med sin kunskap, så dagar som denna passar perfekt! Sharing is caring!

sharing

Fredagen ägnades åt en heldagsworkshop kring A/B-tester och konverteringsoptimering, där jag satte ihop ett All-Star team från bolag jag jobbar med. Vanligtvis är det inte populärt att få folk att jobba på en klämdag, men resultatet var givande och alla fick med sig något.

Och mitt under denna hektiska vecka lanserades även DRKN – världens första livsstilsmärke som är inspirerat av digital kultur och ett företag som jag är involverad i. Om ni har missat nyheten kan ni läsa här.

drkn-pic

Sist men inte minst vill jag tipsa om en låt som har spelats flitigt i mina hörlurar under den gångna veckan, det är en remake av Nina Simones klassiska Feeling Good, gjord av ingen mindre än svenska stjärnskottet Avicii. Låten släpptes nyligen som en del av Volvo-kampanjen Made By Sweden. Njut av låten på Spotify här.

And I’m Feeeeeeeling Goooood! :-)

avicii

Kriget om din åsikt hettar till

Hej igen! I’m back! ;-)

Förra veckan körde jag en keynote på ECC-Forum i Köln, Tyskland. Den mest uppmärksammade delen i presentationen handlade om att konsumenten numera har makten och hur snabbt kundbeteendet förändras.

ecc

I samband med konferensen blev jag intervjuad av Adrian Hotz från Inside eCommerce om hur man ska kunna konkurrera på en marknad som är dominerad av stora hajar som Amazon. Det blev en ganska spontan och avslappnad dialog medan vi gick runt och drack Sprite.

Nyckeln är att förstå kunden och ge en sömlös köpupplevelse där kundens förväntningar möts och där kunden får vara med och påverka samt uttala sig fritt och transparent – vilket leder mig in på dagens blogginlägg.

ecc1

Vad du som konsument tycker och tänker har inte alltid varit lika viktigt för företag. Förr i tiden, när människor gick till den lokala markanden för att handla och då allt byggde på ett handslag, var företagarens rykte A och O.

När samhället sedan moderniserades, ersattes de små familjeföretagen av anonyma och opersonliga storföretag och köpcentra. Därmed förflyttades makten från konsumenterna till företagen som tyckte monolog och mördande reklam var det bästa sättet att bemöta kunden.

i-want-your-opinion

Därefter kom Internet, nya företag kom till världen och “makten” flyttades tillbaka till konsumenterna. Idag måste även de största företagen möta kunden på ett personligt sätt och kan inte komma undan med vad som helst.

En missnöjd (eller nöjd kund för den delen) kan enkelt sprida sitt budskap till ett hundratal eller till och med tiotusentals andra personer – företagen förväntas dessutom svara. Det går inte att gömma sig, hur man än vänder och vrider på det, pågår ett samtal om företag och produkter, vare sig om man som företag eller varumärke vill vara med eller inte.

Det är oundvikligt, men också en fullt naturlig utveckling. Med denna historielektion kommer jag till ett av mina senaste engagemang – kundomdömen via min investering i Storebadge.com.

sb1

I framtiden står kriget om kundomdömen eller “seller ratings” som affärskritiskt för nya varumärken men även för större företag som kan vinna nya ovana e-handelskunder genom goda referenser. I framtiden tror jag att produktomdömen kommer att spela en allt viktigare roll – både för återförsäljare och för tillverkarna. Google, med sin placering högst i näringskedjan, kommer dessutom att spela en viktig roll i att driva fram frågan kring produktomdömen.

Formatet för hur omdömena samlas in och hur man tar del av dem kommer säkert att förändras, där vet jag att Storebadge-teamet redan tittar på nya spännande saker som gör att de kommer så småningom att sitta i förarsätet när det gäller produktutvecklingen på området. Men hur det än kommer gå till, är det samma sanning som för 1000 år sedan – det är egentligen innehållet som räknas, end of story.

reco1

Det finns några få aktörer som tävlar om att tillhandahålla infrastrukturen – nu i veckan kom även nyheten om att Bonnier-familjen vill damma av den gamla pjäsen Reco och blåsa nytt liv i den med en ny satsning på e-handel. Spännande nyhet och helt rätt val enligt mig – de har dessutom gjort en MYCKET bra rekrytering i talangfulla Anton Johansson och jag tycker det är riktigt modigt att lansera utan en färdigutvecklad plattform mot e-handlarna; building the plane while flying it.

Det är bra för både e-handlarna, konsumenterna och leverantörerna med konkurrens. Detta ger fokus på vikten av kundomdömen, kanske särskilt viktigt för svenska företag som tittar på försäljning över gränsen. Min största önskan är att vi kan fastställa kundomdömen som en del av kundbeteendet, precis som våra danska grannar exempelvis.

tp_sb_reco

Den leverantören som har kommit längst i Europa när det gäller infrastrukturen är ju utan tvekan danska Trustpilot som funnits med ett tag, bolaget är grundat 2007 men är långt ifrån först utan en europeisk copy/paste av amerikanska originalet Resellerratings.com som de nu utmanar på sin hemmamarknad. Ännu en modig satsning, hatten av!

Superkul att det händer saker på den svenska marknaden och jag välkomnar alla initiativ som bidrar till att sätta fokus på kunderna och hjälper dem att få makten. Det blir minst sagt en spännande fajt – må bäste team vinna!

Nordens hetaste e-handelstrender just nu

must

Hej igen,

Hoppas att alla har haft en fin påskhelg. Själv var jag på Värmdö med familjen där vi har ett landställe. Man fick både njuta av familjetid, men även låsa in sig en stund för att korta ned ”to-do” listan, vilket alltid känns superskönt. Vi gjorde bl.a. ett blindtest för att se vem som kunde urskilja julmust från påskmust – alla gissade rätt – antagligen för att den ena har stått och lagrats i några månader :-)

Det har hänt en del på 3 veckor sedan mitt senaste blogginlägg. För er som har missat nyheten, så har jag valt att gå in som delägare i Storebadge, bara några dagar efter att jag skrev om tjänsten. Med tanke på att jag numera har ett kommersiellt intresse, valde jag att sätta en liten varningstext i början på förra blogginlägget, då innehållets trovärdighet kan ifrågasättas nu i efterhand.

internetworld

Förrförra veckan höll jag ett föredrag på Internetworld-mässan i Munchen, Tysklands näststörsta konferens med ca 14.500 besökare. Eftersom jag redan hade kört en keynote på K5 Konferenz, återstår nu bara Dmexco att bocka av på min önskelista. Då är jag klar med Tysklands tre viktigaste e-handelskonferenser. Det roliga är att jag, efter mitt föredrag på Internetworld, satt i en panel som hölls av just Dmexcos moderator Martin Meyer-Gossner – liten värld!

dcongress

Igår släpptes dessutom alla intervjuer som jag gjorde på D-congress. Jag var på plats och hjälpte Svensk Digital Handel med att intervjua besökare, talare och utställare. Då jag fick förfrågan någon dag innan konferensen, blev det mesta improviserat, men det gick nog bra ändå. Jag hann intervjua en hel del utställare som PostNord, Bring, Jetshop, Demandware, Klarna, Adyen med flera och även keynote-talarna Per Schlingmann och Johan Ronnestam. Ni kan kika på intervjuerna på SDHs YouTube-kanal här >>>.

europeanecommerceawards

En annan nyhet är att jag nu ingår i juryn för European E-commerce Awards som ordförande för Pure Player Award. Priset delas ut i Barcelona i samband med Global E-commerce Summit, där jag sedan tidigare sitter med i deras Advisory Board. Väldigt spännande process och ännu ett ärofyllt uppdrag och en möjlighet som jag ödmjukt tackar och bugar för. Speciellt med tanke på att förra årets vinnare i den kategorin är inga mindre än ASOS, Amazon och Net-a-porter som guld-, silver-, respektive bronsvinnare.

iadvize

I samband med D-congress, stötte jag även på iAdvize som vill lansera sina coola kundtjänstverktyg i Norden. Då fick jag en förfrågan om att vara med i deras bloggserie där de gör ”Expert Interviews”.

Jag brukar inte vanligtvis skryta (jo lite kanske), men det slutade faktiskt med en riktigt bra intervju där jag dels besvarar frågor om min favorit e-handelsinnovation såväl som min bästa och sämsta kundupplevelse på nätet. Den mest intressanta frågan handlar om de tre största e-handelstrenderna jag ser i Norden och detta blev mitt svar:

    • E-commerce companies are missing the mobile train. There are today 3 times more smart phones activated every minute than there are babies being born. We’re also seeing clear indications that half of all traffic is coming from non-desktop devices. Having said all of that, reports show that only 4 out of 10 online shops in the Nordics have optimised their shopping experience for mobile devices. If e-commerce players don’t do something about it right now, they’ll miss the train and end up losing money. Of course it’s important to emphasize that conversion from smart phones is not as good as on desktops, probably because smart phones are still broadly used as browsing devices. But we saw the same trend with tablets a few years ago. In some industries, we actually see a higher conversion rate from tablets than desktop. My gut-feeling says that there is a need of something that would make payments from smart phones widely popular amongst consumers – it could be Apple Pay. We will see.
    • Marketplaces are eating the e-commerce world.  We see more and more companies depending on marketplaces like Amazon, eBay and Alibaba. For some of the small and mid-sized players, it’s actually a matter of survival. Marketplaces are perfectly aligned with the new consumer demands. As a matter of fact, Amazon knows you better than you know yourself; 35% of the purchases are through Amazon’s recommendations. At the same time the popularity of “border-blurring” services likeWish, Aliexpress and Lightinthebox is growing tremendously. In the US, Amazon already has 27% share of total e-commerce. I see the same trend happening in the Nordics, with players like Fyndiq, Atosho, Trendsales and CDON Marketplace taking a bigger piece of the cake.
    • Many e-commerce companies are swimming in the Red Ocean. There are so many companies that are focused on generating top line growth and are bleeding red numbers by not making any profit. At the same time, we see “sharks” entering the sea; big players like Zalando who have a proven model and financial muscles with a clear growth-before-profit strategy. There isn’t enough space for many different companies to co-exist in the same industry doing the same thing. The mid-size players need to cooperate in order to survive or they will meet their fate by being eaten up like the small fish.

Om ni vill ha lite schysst helgläsning, rekommenderar jag att ni läser intervjun i sin helhet här >>>.

På återhörande!

Power to the People!

Uppdatering 2015-03-24: Under helgen har jag och en annan affärsängel träffat Storebadge och vi valde att gå in i bolaget, något ni kan läsa om här. Detta påverkar naturligtvis trovärdigheten i nedanstående blogginlägg. Snabba puckar. 

___________________________________________________________________________________________________

God morgon och hej igen!

Nu är jag tillbaka här efter ännu en händelserik vecka. Det har numera blivit en tradition att allt fler svenska företag släpper sina hetaste nyheter eller att startups lanseras i samband med etablerade konferenser som Nordic E-commerce Summit, Scandinavian E-business Camp eller D-Congress. I torsdags var det dags för nygamla D-Congress, den 37-åriga konferensen som nu har bytt namn från Distanshandelsdagen samt flyttats till Göteborg.

d-congressUnder dagen släpptes en och annan nyhet, och då pratar jag inte om att Joe Labero kör fortfarande samma gamla tricks men med en starkare solbränna, utan lanseringen av den nya svenska omdömessajten Storebadge.

För er som missade nyheten så är detta alltså en startup som tar upp kampen med danska Trustpilot – ett företag som är väldigt populärt på hemmamarknaden Danmark, men används också av en mindre skara företag i Sverige, mest i Skåneregionen eftersom folket där är halvdanskar.

På tal om ingenting, måste jag nämna att det är sjukt kul att se Dan skriva lite nyheter på Ehandel.se nuförtiden – speciellt när han använder riktig data från E-handelsindex, en tjänst som jag har väntat på i över 3 år, som nu äntligen är live.

Bakom Storebadge finns bland annat ett par rejäla personer som jag känner väl, radarparet Johan Frykendahl och Bosse Lindell som tog Trygg E-handel till ett nationellt varumärke samt även Pål Burman, kanske en av Sveriges mest inspirerade föreläsare och experter på kundkommunikation, som jag själv anlitade som konsult på TS 2011 – han är hur grym som helst!

ecommerceorg

Det återstår att se om herrarna bakom Storebadge kan sätta trenden och göra den lika viktig för de svenska konsumenterna så som Trustpilot är för danskarna. Som ni säkert redan vet, så är jag nykommen från Danmark, där det finns en del frustration över Trustpilots indirekta monopol och därav höjda priser samt ständiga prishöjningar.

Jag har via Stylepit varit med och pilottestade Johans “legal tech”-tjänsten E-avtalet 2013 – Och nyligen även Storebadge i början på 2015. Plattformen har en hel del schyssta funktioner och jag måste erkänna att resultaten var imponerande på de test vi gjorde; hög svarsfrekvens och bra engagemang. Dessutom klättrade omdömen väldigt snabbt i rankningarna på Google, för en då olanserad tjänst, vilket banar vägen för att fler konsumenter kan komma i kontakt med andras omdömen.

En bra funktion som fanns i backend gjorde att e-handlarna får stor möjlighet att påverka timingen för när konsumenten får inbjudan att lämna ett omdöme. Det är såklart en avgörande grej eftersom det kommer att påverka relevansen och därmed hur många inbjudningar som resulterar i ett omdöme.Crowdsourcing_vs_Co-Creation

Är crowdsourcing framtiden ?

Trygg E-handel har varit ett hett ämne här på forumet ända sedan märkningen kom till för snart 8 år sedan. En av de första kritikerna var självaste Dan Nilsson, en kritik som senare tog en vändning när ett A/B test visade att det hade en betydande effekt för konverteringen.

En annan debatt runt märkningen bland e-handlare var om ett märke där någon kontrollerar sajten 1 gång per år, verkligen kan garantera konsumenternas trygghet – som alla vet kan det hända mycket på kort tid.

Dans A/B test inspirerade mig att göra liknande tester på TS. Jag avslöjade de positiva resultat från mina egna tester i samband med ett intressant blogginlägg kring samma ämne redan 2012 – det är fortfarande relevant att läsa om du inte har gjort det.

teh

Trygg E-handel 2.0?

Idag finns en diskussion om gamla sanningar fortfarande gäller – Katrin Lundgren testade att plocka bort Trygg E-handel från Gardenhome mitt under högsäsongen och skillnaden med och utan symbolen visade sig vara obetydlig. Om något, kan detta indikera på att den svenska e-handeln har nått en ny mognadsnivå till skillnad från förr.

I ett ganska nytt blogginlägg av Laila Vestlie, ställer hon just frågan om Trygg E-handel fortfarande behövs – och det tror jag. Samtidigt är jag inte blyg med att säga att det krävs något nytt som väcker liv i det välkända trygghetscertifikatet.

För 1,5 år sedan stod Jonas Ogvall på scen på Världens Farligaste Möte och talade om den nya Trygg E-handel, men vi har dessvärre inte sett skymten av den nya tjänsten. Samtidigt som svenskarna ifrågasätter landets mest etablerade trygghetscertifikat, satsar båda paraplyorganisationerna E-commerce Europe och EMOTA på att skapa en europeisk märkning. Good luck säger jag bara!

Personligen tror jag att man som e-handlare måste testa för att veta säkert – min erfarenhet är att det kan skilja mycket med vad som fungerar och inte mellan olika konsumentgrupper.

Kundomdömen är bevisligen populärt i konsumentledet och därför tror jag det kommer bli allt viktigare framöver. Det kommer drivas på av generationsväxlingar när den yngre generationen som har växt upp med sociala medier växer upp, börjar jobba o.s.v.

Facebook-review-Us-300x201

Varför inte Facebook?

Men varför behövs omdömessajter överhuvudtaget? De flesta företagen har ju en Facebook-sida – kan inte den användas för att publicera kundomdömen?

Jo säkert, men det är nog inte ett bra alternativ. Det finns en massa platser att skriva på, Facebook, Twitter, Eniro, Reco, Rejta, Prisjakt, Pricerunner o.s.v men de flesta är passiva. Det är alltså platser som konsumenter söker upp när de vill säga något, och det händer oftast bara när något har gått snett. Det är också enkelt för konkurrenter att skriva omdömen på många sajter, särskilt om den som skriver kan vara anonym och behöver visa att denna faktiskt är kund.

Andra svårigheter med kundomdömen är s.k “Burshing”, d.v.s när företag putsar upp sitt betyg genom att skriva omdömen om sig själva – inte så konstigt egentligen då omdömen kan ha stor betydelse för försäljningen. Ett problem som har blivit så omfattande att myndigheterna i Kina lagstiftat mot fenomenet ganska nyligen.

Sammanfattningsvis tror jag omdömesajter som Storebadge här för att stanna. Skillnaden är att dessa sajter ställer krav att den som skriver gör det under eget namn och samlar in omdömen aktivt från bekräftade köp.

Det skall bli intressant att följa utvecklingen, det kanske bara kommer att handla om omdömen framöver. Min magkänsla säger att crowdsourced-baserat känns som framtiden just när det gäller förtroende online.

underdog-logo-250px

Är dom galna?

En sak som jag, och flera andra också tänkt, hur skall detta gå till? Trustpilot är en formidabel motståndare – inte minst finansiellt med flera hundra miljoner i investeringar. Det är just en av sakerna jag gillar med Storebadge – att de vill göra något som är mycket svårt. För e-handlarena är det givetvis bra, konkurrensen kommer förhoppningsvis tvinga fram ännu bättre produkter, det finns nu ett alternativ – inte minst för små företag som faktiskt kan använda den nya startupen helt GRATIS(!)

Jag minns när Bring Parcels började satsa på den svenska marknaden för ett par år sedan – de lanserade sig själva som en underdog både internt och externt. Jag har nog kvar den limegröna t-shirten där det står “Jag är en utmanare” – och ska man vara ärlig så har de nog gett branschen en rejäl match.

Jag är redan ett fan av Storebadge, bra och erfaret team, modern teknik och växande efterfrågan. Jag tror inte att vinnaren är den som har flest funktioner att skramla med, det är rätt funktioner och att låta e-handelsföretagen friheten att anpassa själva som jag tror är kritiskt.

Time will tell! :-)

Kära e-handelsdagboken!

Hello world!

Först och främst, vill jag beklaga att jag har varit så usel på att blogga här, men det har hänt så himla mycket sedan mitt senaste blogginlägg. Så mycket att jag knappt har haft någon tid åt annat än att det som är jobbrelaterat. För er som känner mig väl, så är ju detta ingen nyhet, it’s just business as usual.

Det som motiverade mig att damma av tangentbordet denna kväll, är att jag är nykommen från en väldigt inspirerande heldag på Hyper Island i Stockholm, ett årligt evenemang som går under namnet Industry Forum, där syftet är att tillsammans med ett stort gäng personer från olika branscher, titta på trender som kommer att påverka innehållet i alla YH-program hos Hyper Island vad som gäller användarbeteenden, ekonomi, politik, kommunikation etc..

hi

För er som har lite koll, så minns ni säkert att det fanns en ettårig e-handelsutbildning som gick under namnet eCommerce Manager 2010-2011 och eCommerce Business 2011-2014. Förra året fick förlängningsansökan avslag av Myndigheten för Yrkeshögskolan av okänd anledning, trots att industrin är i stort behov av nya talanger.

För någon vecka sedan kom det glädjande beskedet att det gamla e-handelsprogrammet kommer nu att leva vidare i ett nytt bredare format under namnet “Digital Business”. Den nya utbildningen är 1,5 år istället med start i augusti 2015 och ansökningarna lär tilla in fram till sista ansökningsdatumet i april.

Under dagen jobbade jag bland annat med att definiera och skapa grunden för den nya utbildningen tillsammans med andra industripersoner, för att göra Digital Business-utbildningen så relevant och skarp som möjligt. Det känns väldigt roligt att få göra ett mer affärsutvecklingsinriktat program, som dessutom är längre än vad eCommerce-programmet var.

Jag har själv suttit med i styrkommittén för eCommerce-utbildning under de två gångna åren och det ironiska här är att varje år man tog upp diskussionen om att ändra namnet från just ”e-handel” till något som är en aning bredade, blev detta nedröstat. När jag i slutet av 2012 pratade om att “e-handeln är död” fick jag skit av mina branschkollegor, som hastigt tog orden ut ur sitt sammanhang och hann knappt höra resten av meningen.

Om några veckor kommer jag att stå på scen på Internet World Die E-Commerce Messe i Müchen, som förmodligen blir det största evenemanget jag någonsin pratat på, och då heter min keynote ”The Death of E-commerce As We Know It”. Det är exakt det jag och Johan Holgersson tillsammans med många andra pratade om redan för 2-3 år sedan.

death

Av någon anledning så lyckas Bring vara före sin tid gång på gång – ni minns väl MyQuickBox från 2007? Inte? Just det – nobody remembers för att det floppade! Nu helt plötsligt ska alla hålla på med paketautomater i Skandinavien; PostNord, DHL & Swipbox, Combiplate och – just det – Bring!

Vi hörde inte mycket om de sistnämndas satsningar i Norge, så vännen Arild Liland var inte blyg med att svara på min provocerande fråga genom att visa upp de läckra paketautomaterna. Hands down, norrmänen kan sin grej. Med all sannolikhet kommer jag nu att få problem för att indirekt ha hyllat Bring i min föregående meningen. Sist jag gjorde det publikt, fick jag en kylig relation (minst sagt) med annan aktör, för att inte gå in i detaljerna.

bring

Som ni märker, så hoppar jag mellan flera ämnen utan förvarning – så går det till i min hjärna. Om ni inte har listat ut det än, så är jag stolt att berätta att jag har diagnosen ADHD. Hursomhelst, nu tillbaka till huvudämnet – någon ordning får det vara!

Röda tråden i det hela är att allt har sin tid. 2012 var den svenska marknaden kanske inte lika mogen att gå bort ifrån begrepp som “e-handel” och föregångaren “distanshandel” – ett ord som har sina rötter någonstans runt Borås, med all respekt till alla pionjärer, legender och giganter som härstammar därifrån. Idag inser vi väl att allt är digitalt, även det som är traditionell retail.

En konsument går inte in i Elgiganten och tänker ”nu ska jag ta fram min M-commerce-enhet och jämföra priser på prisjakt för att sedan bestämma om jag ska handla offline eller via min T-commerce-enhet hemma”. Vi får helt enkelt gå bort från alla dessa buzzwords och titta på detta ur konsumenternas synpunkt. Allt annat vore fånigt.

d-congress

När jag föreslog på Svensk Distanshandels årsstämma 2011 att Distanshandelsdagen skulle flyttas från Borås till en av storstäderna; Stockholm, Göteborg eller Malmö blev jag utfryst och nästan utbuad – ”vad säger pojken?”. Tydligen så ställde jag en tabubelagd fråga. Några minuter senare visade det sig att SDh skulle gå ihop med Svensk Handel. Pressreleasen var färdig och media stod utanför, det enda som krävdes var att få igenom omröstningen.

Nu, några år senare, kan jag inte påstå att jag, från där jag står, kan se vad Svensk Handel har gett för mervärde till SDh, men jag kan erkänna att den nya ledningen i form av Jonas Ogvall och Freddy Sobin har lyckats förvalta den resa som Bo Lindell påbörjade med föreningen. Och då pratar vi inte bara om att ha vågat flytta Distanshandelsdagen från Borås till Göteborg, men även döpa om den 41-åriga konferensen till just D-Congress; Digital Congress, strax efter att man har bytt namn på hela organisationen från Svensk Distanshandel till Svensk Digital Handel och ger det hela en modern och cool look&feel. Jag är minst sagt imponerad!

Under förra årets D-congress, tweetade jag ut en bild från Colin Moons presentation om svensk företagskultur ”Should the Boss Have All The Answers?”. Detta blev min största tweet någonsin(!). Den gick viralt och har fått tusentals retweets både på min egna men främst på andras som tog sig friheten att använda bilden även på andra medier som Linkedin.

Det har gått så långt att denna bild har använts av universitet och jag har blivit kontaktad av flera institut och forskare som vill veta mer, men tja, I just took a photo, alright?

boss

Till er som undrar är svaret nej; jag får inte betalt av någon för att säga det jag säger. Samtidigt ska man aldrig säga aldrig. För ett par år sedan gick det ett internt likaväl som externt rykte i industrin (även om det var skämtsamt) om att jag fick betalt av Klarna för att berätta om alla fantastiska resultat jag har sett med KCO eftersom de var på gränsen till orealistiska tyckte många. För 2 veckor sedan har jag gått med i Klarnas nystartade rådgivande kommitté, så det är ganska kontroversiellt får man ändå säga att det är – i alla fall för mig.

Nu när jag ändå skryter, kan jag passa på att nämna att jag även sitter med i ett liknande uppdrag, dock mindre operativt, på Global E-commerce Summit, ett stort e-handelsevent i Barcelona som Shop.org och E-commerce Europe annordnar årligen. Jag har haft nöjet att prata där förra året, dock hade min publik matkoma direkt efter lunchen, så de var inte särskilt entusiastiska.

ges-klarna

Med allt det sagt, kan jag även nämna att känns väldigt skönt att vara ”tillbaka” till the Capital of Scandinavia efter en långtid av pendlande till Köpenhamn. Jag kan avråda er från att bo på Köpenhamnshotell 4 dagar i veckan varje vecka, även ifall man byter hotell eller testar ny Airbnb-lägenhet varje gång – hemma är alltid bäst! Många av er undrar säkert vad jag gör nuförtiden och svaret är ”alldeles för mycket”. Nu har ni hört några roliga nyheter och fler lär dyka upp före sommaren, både privat och professionellt.

stockholm

Jag har inga fler tankar just nu. Jag vet inte när mitt nästa blogginlägg blir av – det kanske tar ett år eller bara en vecka – jag lovar inget.

Det kändes viktigt att tömma min hjärna på tankar – och det har jag nu gjort. Gonatt! Tack och förlåt! :-)

E-handel på konsumenternas villkor

I ett inlägg på Ateles blogg för ett par veckor sedan, besvarade  jag frågan om vilka trender som jag ansåg skulle prägla julhandeln på nätet i år:

En trend är att e-handlare tittar på hur man kan få ännu fler marknadsandelar jämfört med den fysiska handeln. Det pratas om initiativ till att få ett motsvarande event som Cyber Monday till Sverige för att etablera en specifik dag där konsumenterna vet att de ska ta sig till webben för att handla. Allt som kan ta mer fokus från offline till online. En annan trend är att förlänga säljcyklen på webben under julen då varje extra timme är värdefull under denna period. Nya leveransalternativ som expressleverans är en viktig bidragande faktor för att man som e-handlare inte ska gå miste om de kunder som handlar julklapparna i sista minuten.

Och det blev som förutspått. Flertalet e-handlare i alla möjliga storlekar och bakgrunder har under julhandeln strävat efter att ha en stark närvaro på nätet som kan mätas med den fysiska handeln. Personligen har jag, under de senaste veckorna, arbetat nära logistikbolaget Bring med att lansera kampanjen ”Skön Jul” där vi erbjuder fri hemleverans innan jul i Stockholm, Göteborg och Malmö, något som förlänger julhandeln för StylePit med 5 viktiga dagar.

Det hela handlar om att skapa en bekväm näthandel som är på konsumenternas villkor. StylePits kunder i storstäderna kan handla julklapparna i lugn och ro till och med lördag 21/12 och slipper därmed stressen och trängseln i fysiska butiker, samt köerna på utlämningsställena. Beställningar lagda mellan 16-18 december kommer att få leverans fredagen den 20:e december, medan beställningar lagda mellan 19-21 december levereras måndagen den 23:e december.

För att öka bekvämligheten integrerade även möjligheten för kunden att välja vilket tidsfönster de önskar att ha paketet hemlevererat från Bring. Efter genomfört köp, kan kunden välja mellan tidsfönstren kl 9-13, kl 13-17 eller kl 17-21. Bring kommer att ringa kunden ca 30 min innan ankomst för att säkerställa att kunden är redo att ta emot leveransen.

Jag ser detta som ett bra exempel på hur e-handlare och logistikföretag kan jobba tillsammans och förhoppningsvis skapa en beteendeförändring som öppnar dörren till att sätta hemleveranser på den svenska kartan, på samma sätt som i Danmark. En viktig aspekt i det här är att konsumenterna är beredda att betala för sin bekvämlighet. Detta gör att handeln på nätet – som redan varit enkelt och bekvämt – blir ännu bekvämare nu.

Efter att ha sett den konverteringen och den positiva feedbacken vi fått från kunderna, är jag helt övertygad om att vi i förlängningen kan skapa återkommande och lojala kunder i en bransch där allt fler online-kunder är illojala.

Häromdagen fick jag följa med Bring vid den första hemleveransen från StylePit för att se hur flödet fungerar. Det var en mycket rolig (men ändå märklig) upplevelse för mig. Charmiga Robin från Bring besvarar även en del intressanta frågeställningar. Ta en titt på vad som händer bakom kulisserna vid den första hemleveransen någonsin från StylePit.se. Videon är ca 4 min:

I jakten på Sveriges bästa köpflöde

Hoppas att ni alla har en fantastisk sommar! :-)

Medan ni är ute och njuter av värmen har jag låst mig med IT-teamet och jobbat på ett stort projekt som äntligen har lanserats.

Efter 2 månader av konceptframtagning och produktutveckling, samt 1 månads split test till 50% av all svensk trafik på 5 nätbutiker. Därav 11 stora versioner och multivariat tester av tiotals funktioner, färger, texter, knappar och placeringar – nu är den här.

Vill ni veta vad jag pratar om? Läs pressreleasen här.

Efter stor succé med Klarna Checkout i mobilen, blev vi nästan tvungna att göra om hela vårt köpflöde anpassat till Klarnas kassalösning. Det fanns många som hade bra integrationscase, men vissa saknade en ”final touch” och andra behöll sin gamla kassa inklusive alla betalsätt som backup. Vi ville att  KCO ska se ut som en naturlig del i köpflödet, snarare än en extern tjänst. Kassan ÄR Klarna Checkout – punkt!

Vill se en demo av gamla och nya köpflödet, kan ni se en 5 minuters video här.

Är detta Sveriges bästa e-handelskassa? Det får ni avgöra!











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner
Glitter International AB söker:
Web content manager