Krönika:
Tobias Jonasson

SEO och e-handel


Ett samspel mellan teknologi och marknadsföring på Internet

Mikrodata för e-handel

Mikrodata är ett sätt att ”märka upp” innehåll och på så sätt beskriva en viss typ av information. Varje informationstyp beskriver en viss typ av objekt, t ex en produkt eller en person. Detta objekt kan sedan ha flera egenskaper som t ex ett namn, pris eller en kategori.

Syftet med mikrodata är att märka upp innehåll så att en maskin/dator kan förstå det.

Hur kan detta hjälpa ehandlare?

Om vi tittar på hur dagens ehandlare får trafik till sina webbplatser så kommer majoriteten från sökmotorer som t ex Google. Med hjälp av mikrodata kan vi hjälpa Google att bättre förstå vad som är vad i sidans innehåll vilket gör att de kan använda informationen på helt nya sätt, t ex visa pris, betyg och recensioner direkt i sökresultatet.

Exempel på hur det kan se ut:
Fitbit Flex med mikrodata

Exempel på produktinformation utan mikrodata:

Produkt utan mikrodata

Hur skall en sökmotor kunna förstå vad som är vad i texten ovan?

Exempel på produktinformation med mikrodata:

Produkt med mikrodata

En förklaring till hur det fungerar

Vi börjar med att kapsla in all information som tillhör denna produkt:
Mikrodata för en produkt

 
Vi kapslar in produktens namn:
Mikrodata för produktens namn

 
Vi förklarar produktens prisinformation:
Mikrodata för prisinformation

 
Vi förklarar produktens betyg (rating):
Mikrodata för produktens betyg

 
Vi markerar produktens beskrivning:
Mikrodata för produktens beskrivning

Mer läsning om mikrodata för produkter (och andra objekt): http://schema.org/Product

  

Till dig som saknar kunskaper inom programmering

Google har tagit fram ett ”klicka och markera”-verktyg för att underlätta och öppna upp för att fler skall kunna markera upp webbplatsens innehåll, helt utan några programmeringskunskaper. Detta verktyg heter Data Highligter.

En video om Data Highlighter (och mikrodata) från Google:

  

Viktigt för framtiden

Om vi kikar på allt som händer hos Google idag så kan vi se tydliga trender som pekar på att vi i framtiden kommer ha stor nytta av att märka upp webbsidans innehåll. Kanske har ni hört talas om den semantiska webben som handlar om hur en maskin/dator kan förstå innebörden (eller semantiken) av ett innehåll. Att Google förespråkar mikrodata är ett stort steg på vägen mot framtidens webb.

Jag ser att fler och fler webbyråer och leverantörer av e-handelssystem börjar implementera detta som standard vilket är bra, tyvärr är det även många som släpar efter.

Har ni kontroll över om eller hur era produkter är märkta med mikrodata?
Här är ett verktyg från Google där ni enkelt kan testa om er webbplats använder mikrodata: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

 
Skrivet av

Kortsiktig perspektiv – ger kortsiktiga resultat

* Följande tankar efter möte med potentiell kund *

Hurra.. vi syns!

Positioner och synlighet har inget eller mycket lågt egenvärde.  Det är faktiskt rätt förvånande att så många företag eftersträvar just positioner istället för att flytta fokus till önskvärd effekt av sin uppnådda synlighet. Min erfarenhet är att de som jagar ständigt jagar positioner lever i landet hoppas. OM jag bara får synlighet så löser sig nog allt…

Kortsiktigt perspektiv = kortsiktiga resultat

Att skapa en långsiktig, stabil och värdeskapande närvaro på nätet tar tid, kräver resurser och struktur. Någon som hävdar motsatsen? Jag blir så förundrad över att sök inte behandlas som vilken annan marknadsplanering som helst. Visst ja, glömde ju att sök (speciellt SEO handlar om teknik). Låt mig visa ett exempel. Jag är marknadschef för MediaAnalys. Vår marknadsplan är indelad i tre områden, strategisk (3år), taktisk (1 år) och operativ (52 veckor). Alla områden har sina mätbara mål och tilltänkta aktiviteter och uppföljningar. Hade jag, som man ibland lockas, av lagt allt fokus på det operativa så hade visserligen fått resultat såklart men frågan som är hur pass värdeskapande dessa resultat skulle vara? Det finns inget självändamål att genomföra aktiviteter om det inte ger önskvärd effekt!

Därför vill jag göra en uppmaning,

ska du prioritera sök, gör det rätt! Gör du det fel kostar det bara tid och pengar och dina resultat blir garanterat inte långsiktiga eller värdeskapande. Ta tid och planera och fundera! Sätt upp en strategi som både behandlar dagliga, månatliga och årsaspekter av ditt sökfokus. Ta hjälp av andra, ehandel.se har ju ett utmärkt forum med fantastiska personer som bjuder på sin kunskap.

Så du som läser detta, några värdefulla tips till mig eller alla andra?

Hallå, vårda din besökare!

Besvikelse! Det var den första tanke som slog mig. Sedan kom tanken ”tror dom att jag är dum eller?” I detta inlägg ska jag beskriva några av de absolut viktigaste faktorerna som påverkar mig som besökare av en hemsida, nämligen förväntan och besvikelse.

Jag söker en Lyxig Spaweekend, tack!

I förra veckan började jag söka efter information rörande en lyxig spaweekend. Jag och min fru har snart 1-årig bröllopsdag och varför då inte fira med att komma bort från vardagen ett slag. För mig är spa förknippat med harmoni, dofter som citron och apelsin, grönt, natur och total avslappning. Det jag ovan beskriver är min mentala bild sökfrasen ”lyxig spaweekend”. Notera att jag inte skrivit spaweekend utan jag har lagt till begreppet lyxig vilket ytterligare höjer min förväntan. Den mentala förväntan som finns hos en besökare och din förmåga att leverera något som ligger i linje med denna är centralt för att få en besökare att stanna kvar på din hemsida.

Från ax till limpa

Låt oss nu ta ett steg tillbaka. Varför beskriver jag detta över huvudtaget? Jag arbetar ju med SEO och då fokuserar jag ju bara på titeltaggar, kodning, Google Webmaster Tool och länkbeten. Inte är jag intresserad av var besökaren faktiskt tycker och tänker när den kommer in på min fullständigt sönderspammande hemsida som enbart är byggd för att få högsta möjliga synlighet på sökmotorerna. Att jobba som konsult inom sökmotoroptimering innebär ett helhetsansvar. För att använda Lantmännens gamla payoff ”från ax till limpa”. Att jobba med kvalificerad sökmotoroptimering handlar enligt mig om att ta ansvar från position till avslut och hela den komplicerade processen där emellan. Besökaren och dess förväntningar är alltid högsta prioritet, anpassningar för sökbarhet är enbart ett filter som ska vara helt osynligt och icke störande för en besökare. Hur många gånger ska jag behöva tjata ”positioner är inte värt ett endaste dugg om det inte ger en önskvärd effekt”.  Och önskvärd effekt uppkommer inte om en hemsida är byggd för att enbart prioritera en hög synlighet på sökmotorer. Så nästa gång någon säger till dig, vi måste bygga om din hemsida för sökmotorerna. Ge dem en smäll och hälsa från mig!

Informationsmatchning är livsfarligt!

Att jobba med informationsmatchning är livsfarligt. Glöm aldrig det! För det är vad sökmotoroptimering handlar om. När jag söker efter information ser sökmotorn till att leverera det bästa resultat den bara kan hitta för att tillfredsställa min informationstörst. Min först gallring börjar i söklistan. Där presenterar dagens meny och jag börjar nyfiket läsa vad som erbjuds. Här börjar en spännande mental process. Jag börjar få förväntningar och vem är det som skapar dem. Just det, det är du kära hemsideägare. Det som presenteras i träfflistan kan du enkelt påverka. För en sak är säker, det som står där påverkar i allra högsta grad mig som söker information.

Tillbaka till min lyxiga spaweekend

Nu tillbaka till min informationsökning till min ettåriga bröllopsdag. Nedan kan ni se ett exempel på vad jag menar. Följande träff finns på 3:e plats på sökfrasen ”lyxig spaweekend”.

Eftersom de har positionen borde deras affärsmodell fullkomligt explodera av all trafik (om vi applicerar den gängse teorin om att positioner är allt) I exemplet beskriver spasverige.se vad jag kan förvänta mig om jag väljer deras sida. Här har vi löftet och det tillsammans med mina mentala föreställningar (citron, harmoni, lugn m.m.) skapar en förväntan. När klicket sker kan hemsidan antingen över respektive under prestera. Spasverige.se gör enligt mig det sistnämnda.

I detta exempel är all tid och energi som lagts för att få upp hemsidan på en sådan förträfflig position förgäves. Behöver jag nämna att jag lämnade hemsidan efter några sekunder. Jag är en bortskämd och vet att bättre resultat finns bara ett klick bort. Varför ska jag då traggla mig igenom en, enligt min ödmjuka bedömning, skitsida!

Nu till min slutkläm och uppmaning! Vilka mentala processer sätter du igång med din hemsida. Vilka förväntningar har en besökare på dig. Lever du upp till dem. Över eller underpresterar du?

Kom gärna med fler exempel på när du råkat ut för samma besvikelse som jag, för detta är verkligen vanligare än vad vi tror.

Långsiktighet är nyckeln till framgång

”Jag vill ha resultat och jag vill att det ska gå snabbt” är den första tanke som far igenom huvudet. Frågan jag ställt mig är lika enkel som självklar. Vad är det kunder egentligen vill ha? Men vad hände egentligen med långsiktighet, investera för framtiden, strategiska inriktningar? Idag lever vi i ett mycket snabbt och föränderligt samhälle. Och vi ser snabba resultat hela tiden. Men jag vill slå ett slag för uthållighet och långsiktighet.

Kampen om 1:a platsen

Det råder ingen tvekan från min sida om att den främsta och mest värdefulla positionen på en sökmotor är plats nr.1. Där är trafiken som störst och det kommersiella värdet som högst. Men hur kommer man dit? Inte är det genom kortsiktiga lösningar utan eftertanke. Grundtanken för en sökmotor är att helt enkelt placera den aktör som tillhandahåller det bästa och mest uppskattade (länkar) innehåll högst upp i sökresultatet. Detta innebär defacto att din hemsida måste övertyga Googles sökspindlar att alla andra hemsidor förtjänar en sämre placering än din egen. Kan du uppnå detta genom kortsiktigt och oplanerat arbete?

Avis – the second best

Avis stod inför ett svårt strategiskt val. Utmana marknadsledaren Hertz eller välja ett alternativt vägval. Avis valde att profilera sig som den allerta och hårt arbetande nr.2. Det har präglat all kommunikations kring varumärket Avis sedan dess. Om jag har ansvaret för Avis digitala marknadsföring hade jag gått med all kraft för att dominera det vi SEO konsulter kallar för longtail sökningar.  Det vill säga den stora mängd sökningar som sker med kombinationer av olika sökbegrepp. (t.ex. biluthyrning arlanda, där avis har plats nr 9 i den organiska listan på goolge).  Enligt Google så sker upp till 80% av alla sökningar i den sk ”longtail”, ska vi då bara stirra oss blinda på 1:a platsen på det mest konkurrentutsatta sökordet? Nej!

5 myter om ”Long Tail Keywords”

Följande illustration visar på fördelen att ha en långsiktig arbetsplan för arbetet med synlighet på sökmotorer. Idag prioriteras och diskuteras det allt för mycket om att nå toppen på de mest värdefulla sökbegreppen och longtail glöms ofta bort. Följande artikel tycker jag belyser vikten av att tänka om. Förstå mig rätt nu, för att driva stora mängder trafik måste du på sikt påbörja vandringen mot de så hett eftertraktade (och konkurrentutsatta) sökbegreppen men det är en fråga om långsiktighet…och det tar tid!

Någon som tycker annorlunda?

Ett bra innehåll räcker inte!

I början på mars 2011 meddelade Google att de rullar ut en av de största uppdateringarna i sin algoritm på många år. Uppdateringen går under namnet Google Panda och har som syfte att identifiera och reducera antalet lågkvalitativa hemsidor som inte tillför besökare något informativt värde. Enligt officiella uppgifter från Google kommer uppdateringen påverka upp till 11% av sökresultaten. Således en uppskattad och efterlängtad av uppdatering av många. I och med uppdateringen återupprepar Google, återigen,  grundprinciperna för att få bra placeringar i den organiska söklistan:

”Erbjud ett bra, kvalitativt och uppdaterat innehåll som tillfredsställer det informationsbehov som besökaren uppenbarligen har i och med sin sökfråga”.

Bra innehåll är inte alltid enkelt att skapa…

Vad innebär det egentligen att skriva ett bra och kvalitativt innehåll. En kollega till mig medverkade på en föreläsning i London av Rand Fishkin på seomoz och där diskuterades några viktiga aspekter kring innehåll som är bra respektive utmärkt. Jag vill poängtera att ett bra innehåll inte är det samma som en text där sökorden återfinns för att säkerställa korrekt sökordsdensitet. Det är betydligt mycket mer än så! Jag upplever ofta att kunder till oss har en alltför stor övertro till sin hemsida, dess grafiska upplägg, texter m.m. Man får aldrig glömma att vi i vår vardag fullständigt bombarderas av information. Detta gäller i synnerhet på Internet. Besökare är otåliga och otrogna, och vi vet om att bättre information och upplevelse bara är ”en sökning och ett klick längre bort”.

Några skillnader på bra respektive utmärkt innehåll.

Således, att skapa ett bra innehåll räcker inte, vi som informationssökare kräver mer! Och du som informationsskapare behöver anstränga dig. Rand Fishkin beskriver skillnaden på bra respektive utmärkt innehåll så här:

Bra innehåll innebär:

  • Tillfredsställer det mest grundläggande informationsbehovet
  • Unikt innehåll som produceras av en verklig avsändare
  • Tillräckligt omfattande och unikt för att tillfredsställa grundläggande krav från sökmotorer
  • Grammatiskt korrekt, rubrik och styckesindelningar.

Utmärkt innehåll :

  • Är anmärkningsvärt bra – överraskar besökaren!
  • Kombinerar text, video, foton, ljud som ger en unik känsla – en känsla man vill dela till andra!
  • Producerat utifrån en genuin tanke som alltid är tillägnad en besökare och inte en sökmotor.

Utmärkt innehåll uppskattas alltid av den som söker information, och den som finner utmärkt information älskar även att dela detta med andra i sina sociala nätverk. Här ligger kopplingen mellan framgång och innehåll. Jag tycker att nedan bild ger en bra sammanfattning kring kvalité på innehåll och framgång.

Källa till bilden finner du här

Detta slår återigen fast den enkla och universala sanningen att  fokusera på din besökare och  ge den extraordinära upplevelser. Egentligen är det ganska enkelt men ibland så glömmer man bort det som just är enkelt och uppenbart.

Lycka till!

Reflektioner tips och idéer på ovan artikel någon?

Mätbarheten är A och O

Styrkan i marknadsföring på Internet är dess mätbarhet. I många andra medier blir mätbarheten en mer en fråga om magkänsla. När man traditionellt utvärderar marknadsföring brukar man prata om räckvidd och frekvens. Enkelt beskrivet innebär detta ett mått av hur många personer i målgruppen som blev exponerade för budskapet och antalet gånger. När man pratar om internetmarknadsföring så är mätbarheten en central faktor för framgång men för att begreppet mätbarhet ska bli i värdefullt måste du definiera en målsättning med din hemsida. Det måste finnas ett syfte och ett mål, varför ska du annars ha hemsida?

En hemsida utan mätbara mål blir bara en kostnad

En hemsida utan målsättning blir alltid bara en kostnad. Notera dock att jag i detta menar en hemsida som utgår ifrån en grundtanke att skapa ett ekonomiskt värde.  Om man inte kan påvisa ett ekonomiskt värde varför ska man då motivera en kostnad. Denna enkla lilla tanke hör jag allt som ofta. ”Det kostar för mycket att marknadsföra vår hemsida”. Jag köper den rakt av, men först kräver jag att man grundligt undersökt intäktsmöjligheterna och/eller kostnadsbesparingarna. Om målet med en besökare är att få den till att ladda ner en PDF broschyr så har man i alla fall sparat 5:50 i porto. Detta medför att om 1000  besökare gör exakt samma sak har du sparat…40 000 miljarder…(kunde inte låta bli) . Nej, skämt åsido, 5500 kronor. Utan din hemsida hade detta inte varit möjligt och därför kan du nu motivera en återinvestering.

Det finns självklart flera typer av mål som du bör överväga beroende på sin internetstrategi. Här kommer några exempel:

Ekonomiska mål – direkta intäkter eller kostnadsbesparingar.
Varumärkesmål – sidvisningar av speciellt viktigt material. ”Test – Därför smakar pepsi bättre än Coca-cola.
Informationsmål – vad läser en besökare, hur mycket läser en besökare ”Tre viktiga argument varför du ska välja oss som leverantör
Spridningsmål – delning av information i sociala medier som Facebook och Twitter ” Retweet – läs om varför Pepsi smakar bättre än Coca-cola.
Geografiska mål – vart kommer besökaren ifrån, lokal, regional eller nationell.

Således, en hemsida ska stå upp mot flera olika typer av mål och det viktiga är att dessa blir tydligt definierade. Allt för ofta så är det precis här som det ofta brister. Så min uppmaning är att ta tiden för att definiera vilka typer av mål är aktuella med din hemsida. Vad är det du vill uppnå? Vilka parametrar hjälper dig att styra mot målbilden? Du kommer inte att få en perfekt överblick på en gång men det är en start!

Back to basics – grundera i Sökmotoroptimering

Den bransch som jag lever och agerar inom är ny, men hur länge till kan man egentligen påstå att så är fallet? För några veckor sedan var jag inbjuden till att hålla en föreläsning till studenter som läser marknadsföring på ett Universitet i Sverige. Efter att ha kikat i deras kursplaner för programmet blir man mörkrädd, nästintill total avsaknad av kurser inom digital marknadsföring. Och nu menar jag inte bara avsaknad av SEO, utan marknadsföring via mobiler, affiliate, sociala medier, facebook etc.

Således, det är ibland väldigt enkelt att för oss insnöade branschkollegor att tro att det vi representerar och argumenterar för är en självklarhet för andra. Så är det inte! Därför  tänkte jag ägna en post om de absoluta grunderna i Sökmotoroptimering.

En sökmotors affärsidé och syfte!

När man pratar om sökmotorer blir det enkelt att man enbart diskuterar Google, och detta har såklart sin förklaring. I Sverige har Google en förkrossande marknadsandel och enligt Statcounters globala statistik har sökmotorn hela 95% av marknaden.  Av denna simpla anledning blir det enkelt göra sökmotorer synonymt med Google.Så är det i Sverige, men absolut inte i Europa, Kina eller Ryssland. Mer om detta senare.

Googles affärsidé eller syfte är att ”presentera den för stunden bästa och mest lämpande information för den som ställer en sökfråga”. Enkelt, eller hur? Det handlar det om att producera ett bra innehåll som din besökare (och sökmotor) enkelt kan komma åt och uppskatta. Här har vi grunden. Man skulle kunna tro att denna enkla förklaring borde vara så lätt att förstå så att alla hemsidor utgår från den…men nej! När jag pratar med kunder brukar jag ställa frågan ”anser du ärligt att din hemsida och den information du ger är den absolut bästa som finns tillgänglig i detta nu?” Ofta brukar man då höra att ”nej för tusan, den där konkurrenten X är en väldigt bra hemsida.

Google och sitt städprotokoll

Metaforiskt brukar jag beskriva Googles utvärdering av en hemsida som ett städprotokoll. Tänk dig själv när du hyrt en stuga i fjällen, det är dags för avfärd men innan du kan packa in dig i bilen är det dags för den sedvanlig städinspektionen. Här är det upp till bevis! In kommer en go och glad person med en mapp som innehåller ett städprotokoll och en penna. Nu börjar utvärderingen, utifrån de kriterier som är uppsatta och kommunicerade. Har du städat i köksskåpen? Är det damm under soffan? Bakom spisen? Toaletten, är den ren och snygg? Antingen så har du städat helt enligt förväntningarna eller så blir det att städa om igen. På samma sätt är det med en sökmotor. Den har en förutbestämd uppfattning om vart den kikar efter ”damm” på din hemsida, vart har du dina fel och brister. Desto fler anmärkningar…desto sämre synlighet!

I mina nästa poster kommer jag ta upp grunderna, det vill säga konkreta tillvägagångssätt för börja resan mot en förbättrad SEO-anpassning. Du kan redan nu läsa några av delarna i Googles utmärkta guide för SEO.

Dilemmat med Sökmotoroptimering

Primärinlägg!

Känns verkligen kanon, då det ska bli mycket roligt att förmedla mina tankar kring marknadsföring på Internet. Internetmarknadsföring har fullkomligt exploderat de senaste 5 åren. Statistiken från både irm, sveriges mediebyråer mfl talar sitt tydliga språk. Marknadsföring på Intenet växer, och detta oavsvett låg eller högkonjunktur. Hur kan detta komma sig.

Fördelarna med marknadsföring på Internet

  • Du når kunder som aktivt letar efter dina produkter eller tjänster. ”Googla” är ett idag synonymt med att söka information.
  • Du finns tillgänglig 24/7.
  • Räckvidden. Du väljer själv lokal, regional eller nationell synlighet.
  • Varumärkesbyggande
  • M.m.

Min poäng är inte att stapla upp en mängd USP (Unique Selleing Points) för marknadsföring via sökmotorer, utan att förklara varför det ibland är svårt att på förhand kunna förutse effekterna av ett SEO arbete

Det går aldrig att på förhand veta resultaten!

Om du ringer upp annonsavdelningen på en tidning och ber om att få en 1/4 annons på sidan om ekonomi så får du helt enkelt det. Du betalar och vet exakt vad du erhåller. Säkerheten är total. Att jobba med sökmotoroptimering är något helt annat. Det finns aldrig några garantier för hur pass bra resultat ett arbete kan ge. Har varit med om otalet exempel där vi som konsulter genomfört identiska arbeten på två hemsidor och resultaten har varit helt olika. Det är precis detta som speglar dilemmat.det är en mängd olika faktorer som påverkar det slutgiltiga resultatet!

Kunden vill ha en säkerhet och bekräftelse

Således kan man säga att sökmotoroptimering är oerhört komplext att sälja men oerhört exakt att utvärdera. Internet bygger på spårbarhet och via statistikverktyg som Google Analytics kan man enkelt utvärdera VAD som fungerar vad som INTE fungerar. Men grundproblemet är likväl detsamma: vi vet aldrig i förväg vilka resultat som vi kommer skapa. Vi kan givetvis ha en förhoppning, men det är inte samma sak!











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner
Glitter International AB söker:
Web content manager