Krönika:
Tobias Jonasson

SEO och e-handel


Ett samspel mellan teknologi och marknadsföring på Internet

Mikrodata för e-handel

Mikrodata är ett sätt att ”märka upp” innehåll och på så sätt beskriva en viss typ av information. Varje informationstyp beskriver en viss typ av objekt, t ex en produkt eller en person. Detta objekt kan sedan ha flera egenskaper som t ex ett namn, pris eller en kategori.

Syftet med mikrodata är att märka upp innehåll så att en maskin/dator kan förstå det.

Hur kan detta hjälpa ehandlare?

Om vi tittar på hur dagens ehandlare får trafik till sina webbplatser så kommer majoriteten från sökmotorer som t ex Google. Med hjälp av mikrodata kan vi hjälpa Google att bättre förstå vad som är vad i sidans innehåll vilket gör att de kan använda informationen på helt nya sätt, t ex visa pris, betyg och recensioner direkt i sökresultatet.

Exempel på hur det kan se ut:
Fitbit Flex med mikrodata

Exempel på produktinformation utan mikrodata:

Produkt utan mikrodata

Hur skall en sökmotor kunna förstå vad som är vad i texten ovan?

Exempel på produktinformation med mikrodata:

Produkt med mikrodata

En förklaring till hur det fungerar

Vi börjar med att kapsla in all information som tillhör denna produkt:
Mikrodata för en produkt

 
Vi kapslar in produktens namn:
Mikrodata för produktens namn

 
Vi förklarar produktens prisinformation:
Mikrodata för prisinformation

 
Vi förklarar produktens betyg (rating):
Mikrodata för produktens betyg

 
Vi markerar produktens beskrivning:
Mikrodata för produktens beskrivning

Mer läsning om mikrodata för produkter (och andra objekt): http://schema.org/Product

  

Till dig som saknar kunskaper inom programmering

Google har tagit fram ett ”klicka och markera”-verktyg för att underlätta och öppna upp för att fler skall kunna markera upp webbplatsens innehåll, helt utan några programmeringskunskaper. Detta verktyg heter Data Highligter.

En video om Data Highlighter (och mikrodata) från Google:

  

Viktigt för framtiden

Om vi kikar på allt som händer hos Google idag så kan vi se tydliga trender som pekar på att vi i framtiden kommer ha stor nytta av att märka upp webbsidans innehåll. Kanske har ni hört talas om den semantiska webben som handlar om hur en maskin/dator kan förstå innebörden (eller semantiken) av ett innehåll. Att Google förespråkar mikrodata är ett stort steg på vägen mot framtidens webb.

Jag ser att fler och fler webbyråer och leverantörer av e-handelssystem börjar implementera detta som standard vilket är bra, tyvärr är det även många som släpar efter.

Har ni kontroll över om eller hur era produkter är märkta med mikrodata?
Här är ett verktyg från Google där ni enkelt kan testa om er webbplats använder mikrodata: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

 
Skrivet av

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner
Glitter International AB söker:
Web content manager