Momsbloggen


Stefan Ekmark, VAT Adviser; Moms för e-handlare. Vad skall man tänka på?

Att E-handeln expanderar utomlands ger utmaningar.

Hej,

Jag får ofta frågan ”Skulle det inte bli lättare med EU” från trötta e-handlare som kämpar med att få till den Europeiska momsredovisningen. Svaret på det är att jo det är lättare men det är först när man närmar sig länder utanför EU som man inser att det faktiskt är betydligt lättare att jobba inom EU än utanför. I alla fall om man skall göra rätt.

Vi har sedan ett par år tillbaka hjälpt mängder med e-handlare som säljer internationellt med momsregistreringar inom EU. Vi får frågor när handlaren inser att de måste hänga med även momsmässigt. I början så var det mest Finland, Danmark, Tyskland och England som vi fick frågor kring och hjälpte till med. Även om vi i princip har e-handlare registrerade över hela EU idag. Sedan kom Norge mer och mer. De senaste veckorna har vi även fått en del frågor kring USA. Något som tidigare bara kommit sporadiskt.

Vi märker att e-handlarna i dessa de vanligaste EU länderna numera har en ganska god kunskap om vad som skall göras. Vi får i princip varje dag samtal från e-handlare som vet att de måste momsregistrera sig ex pga. att man överstigit tröskelvärdet i mottagarlandet och vill ha hjälp med det. Jag hoppas att det till en viss del beror på det arbete som vi har gjort med att sprida information i olika medier, bloggar, forum, seminarier och utbildningar som vi deltagit/deltar i de senaste åren.

De sista två länderna ovan, Norge och USA ligger ju som bekant utanför EU och har därför helt egna regler. Något som gör det svårt att greppa för oss här hemma. Det finns dessutom inte speciellt många att fråga om råd och i princip inga som har en helhetsbild. Norge är vid ett första påseende relativt enkelt men ju mer man närmar sig ämnet desto knepigare blir det. Även vi som jobbar med att etablera e-handlare i Norge stöter på nya frågeställningar och problem om inte dagligen så med jämna mellanrum. En etablering där innebär till skillnad från försäljning inom EU inte bara att man måste ta hänsyn till momsen utan även till saker som importklarering, tull, tullkrediter, etablering av någon form av bolag/filial, bokföring mm. Sedan skall plattformen hänga med i den nya modellen samt givetvis det viktigaste själva handeln måste ju också följa upplägget. Mycket att tänka på och det blir inte enbart en part att samarbeta med för e-handlaren utan flera.

Vi håller i höst fem seminarier där vi adresserar ovan. Tre i regi av Svensk Digital Handel Ett i Göteborg 25/11 som hanterar internationell moms för e-handlare samt två (ett i Göteborg 1/10 och ett i Stockholm 10/11) som hanterar etablering i Norge. Vi håller också två utbildningar ihop med vårt moderbolag Svea Ekonomi ”Framgångsrik E-handel, som bla. hanterar internationell moms för e-handlare (Malmö 21/10 och Stockholm 24/11) Jag hoppas och tror att de som går dessa seminarier kommer därifrån väl förberedda för sin internationella expansion.

USA återkommer jag till i senare blogginlägg.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden