Annons

Brittisk E-handel har fått en trög start på året

Brittisk E-handel har fått en trög start på året

2015-03-17 08:02

Storbritanniens e-handel går på tomgång just nu och tillväxten är betydligt lägre än vanligt. Under februari hamnade den på 6 procent jämfört med samma månad förra året. Alkohol, gåvor och underkläder lyckades dock visa fina siffror, något som mycket väl kan bero på Alla hjärtans dag.

E-handeln i Storbritannien fortsätter att gå trögt i inledningen av det nya året. Enligt nya siffror från den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG och Capgemini låg tillväxten under februari på låga 6 procent, jämfört med samma månad förra året, då man såg en ökning med hela 18 procent.

Det är samtidigt en minskning med 12 procent jämfört med januari som inte heller imponerade. Under årets första månad stannade nämligen tillväxten på 7 procent jämfört med samma period 2014.

Annons
Annons

Underkläder överpresterade

Några nätkategorier lyckades dock presterade bra siffror. Gåvor och underkläder ökade med 28 respektive 22 procent jämfört med förra året. Alkohol såg också en stark tillväxt, 42 procent upp jämfört med februari 2014.

– Medan den brittiska onlinehandeln har sett en relativt svag inledning på året, har vissa lite mindre kategorier utvecklades väl under februari. Något som inkludera hälsa och skönhet, underkläder och gåvor, som utan tvivel stärkts genom Alla hjärtans dag, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Annons
Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Tog även över Park Lane.

Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

Annons
Annons
E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta