Annons

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

2012-10-17 14:11

CDON Group publicerade idag sin rapport för tredje kvartalet. Inte oväntat så säljer bolaget mer och mer över nätet. Försäljningen för tredje kvartalet ska ha ökat med 19 procent.

Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group, har följande kommentar:

- CDON Groups försäljning ökade med 19% till en ny rekordnivå för det tredje kvartalet. Vi växer kraftigt och vi fortsätter därmed att stärka vår position på den attraktiva e-handelsmarknaden.

De meddelar även att modesegmentet, med Nelly.com i spetsen, påverkats negativt av den lagerflytt som inte gått som förväntat.

Lagerflytten en dyr affär

CDON Group säljer in förvärvet av logistikbolaget, som skött det nya lagret, med att det skapar förutsättningar för framtida expansion. Det känns dock som något de tvingats göra.

"Tillväxten inom Modesegmentet påverkades fortsatt av Nellys lagerflytt då det nya lagret inte uppnådde förväntad produktivitetsnivå under kvartalet. "


Inkluderar Nelly.com, Heppo.com och Members.com

Själva lagerflytten skall även ha resulterat i engångskostnader på 6,6 miljoner vilket belastade detta kvartal. Flytten har tydligen också lett till flera lagerutförsäljningar:

"Bruttomarginalen påverkades negativt under kvartalet av två stora lagerutförsäljningar som genomförts under det tredje kvartalet, som en följd av det överlager som skapades när försäljningen påverkades av lagerflytten."

Bortsett ifrån Nelly och deras lagerflytt ser det ut att gå bra för CDON Group. Segmentet Hem & Trädgård har dock sålt dåligt men detta härleds till ökad konkurrens på vitvarumarknaden.

Under årets första nio månader ökade försäljningen totalt med 38 procent. Ni ser ett sammandrag av siffrorna här:


Tredje kvartalet för CDON Group

Den fullständiga rapporten hittar ni här (.pdf).

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta