CDON välkomnar Amazon på den svenska marknaden

Amazon har för vana att ta stora marknadsandelar i de länder där de agerar. Ett inträde på den nordiska marknaden behöver dock inte bara vara av ondo. I alla fall inte enligt Paul Fishbein, vd för Cdon Group, som menar att en stor spelare som Amazon kan hjälpa till att öka handeln på nätet.

Amazon har under en längre tid ryktats vara på väg in på den svenska marknaden. På senare tid har det dock mest snackats om att e-handelsjätten vill ta en del av den svenska bokmarknaden. Något som skulle kunna förändra hur den svenska bokbranschen ser ut idag.

Många e-handlare ser nog gärna att Amazon håller sig borta från Sverige. Men inte Cdon:s vd, Paul Fischbein. Han ser Amazon som ytterligare en konkurrent, men påpekar samtidigt att marknadspenetrationen för e-handel i Sverige är mellan 5-6 procent, att jämföra med 12-13 procent i USA och Storbritannien.

Annons

– Någonstans kanske skälet till att man ligger långt före i dessa länder är att man har haft bolag som Amazon som har drivit förändringen av konsumentbeteendet i att köpa mer på nätet. Att ett bolag som Amazon kommer till Sverige behöver därför inte vara helt av ondo, säger Fischbein, i en intervju med SIX News.

Inga planer på avyttring

Amazons inträde behöver alltså inte nödvändigtvis endast vara av ondo för Cdon. E-handelspenetrationen är som Fischbein påpekar fortfarande låg i Sverige, och om Amazon kan bidra till en ökad e-handel, är det förmodligen bra för Cdon Group.

– Säg att 94 procent av försäljningen i detaljhandeln fortfarande sker i fysiska butiker så finns det fortfarande en enorm marknad att försöka kämpa om och vi känner inte alls att e-handelstillväxten avtar, tvärtom, säger Paul Fischbein.

Det har också spekulerats i att Amazon skulle kunna köpa upp Cdon.com vid ett eventuellt inträde i Sverige.

– Vi har inga planer alls på någon avyttring så det är en väldigt hypotetisk fråga, säger Paul Fischbein.



Källa: Analysguiden

Annons