Annons

Dagligvarukedja bryggar e-handeln med verklighetens dystra vardag

Dagligvarukedja bryggar e-handeln med verklighetens dystra vardag

2011-06-28 14:34

En av Storbritanniens största dagligvarukedjor, Tesco, har tagit nya tag för att locka kunder till deras e-handel. Det är i Sydkorea där Tesco är den näst största dagligvarubutiken, under namnet Homeplus, som de har börjat experimentera med innovativa e-handelslösningar. Tescos konkurrent och marknadsledare i Sydkorea, E-mart, har fler butiker och Tesco funderade därför ut ett nytt sätt att locka koreanerna till sin nätbutik. Detta sägs ha gjort dem till marknadsledare på nätet och även närmat sig E-mart i den fysiska handeln.

Tesco insåg att e-handeln borde vara stark i Sydkorea då det är ett hårt arbetande land där folk ser dagligvaruhandlandet som ännu en arbetsuppgift. Hur gjorde då Tesco för att locka folk till sin e-handel i Sydkorea? De ställde sig frågan om man inte kunde ta butiken till människorna istället för tvärt om.

Det slutade med att de byggde upp en "virtuell" stormarknad i Seouls tunnelbana. Stora bakgrundsbelysta anslagstavlor sattes upp, dock inte med reklam utan med bilder föreställande frysdiskar och hyllor med dagligvaror. Bildern skall ha efterliknats de verkliga butikerna nästan exakt. Sedan kunde förbipasserande, via QR-koder, handla produkterna med sin mobiltelefon. Varorna levererades senare samma dag till deras hem. Under denna kampanj besökte över 10 000 människor deras nätbutik via mobiltelefonen och nyregistreringarna ökade med ca 80%.

Även om detta ser ut att ha varit en begränsad kampanj, och kanske lite av en ploj, så är det en intressant brygga mellan e-handeln och den fysiska världen. Det visar även på e-handelns styrka när det kommer till kundservice.

Här kan ni se en presentation av deras virtuella butik i tunnelbanan:

Källa (dagenshandel)

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Anders
2011-06-29 16:20

Rigtig spænende tænkt! kræver en del plads at gøre det. Tænker lidt at jeg skal have sat nogle QR koder for løbesko op på løberuterne i Danmark nu.

Eddie
2011-06-29 16:25

Intressant att detta dök upp, precis som jag lärt mig att designa QR koder med loggor o allt!

Kanske får sälja till tesco så de slipper den tråkiga svartvita historian =)

Stefan
2011-06-29 23:30

Eddie, det låter spännande. Berätta gärna mer.

T
2011-06-30 08:15

Stefan: Finns att läsa om på olika ställen, bland annat:

http://contentdeveloper.com/2010/01/how-to-customize-qr-codes-with-your-brands-identity

Eddie
2011-06-30 08:40

Skulle gärna göra det, Stefan.
Men lite osäker på vad ehandel.se anser vara reklam för egen firma och inte, eftersom det är nånting jag precis börjat med.

Kolla av forumet, kanske hamnar nåt i Offtopic framåt dagen.

Eddie
2011-07-04 10:29

http://www.ehandel.se/forum/off-topic/2409-qr-koder.html

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta