Annons

Digital marknadsplats förlorar mot skivbolag

Digital marknadsplats förlorar mot skivbolag

2013-04-03 11:51

Får några veckor sedan skrev vi om hur Amazon hade vunnit ett patent på en digital marknadsplats för använda e-böcker, MP3or och andra elektroniska filer. Företaget ReDigi som faktiskt driver en sådan marknadsplats har nu stött på problem i rätten.

I vår förra artikel om digitala marknadsplatser berättade vi hur ReDigi blivit stämda. Capitol Records, dotterbolag till Vivendi, som ligger bakom stämningen vann i helgen första rundan av denna rättsliga resa.

ReDigi försöker som sagt få till en digital marknadsplats där man kan sälja vidare sina använda musikfiler. Legaliteten i detta är förstås högst ifrågasatt och mycket kretsar kring hur man kan säkra att filerna faktiskt byter ägare och inte bara kopieras.

Amazon som förmodligen sitter och tittar på med sitt nyligen vunna patent på en sådan här marknadsplats, hoppas förmodligen på att ReDigi kan lyckas övertyga rättsväsendet om att applicera den fysiska världen på den digitala. Detta genom olika kontrollfunktioner och att musiken ligger i "molnet". Allt för att säkra att filer faktiskt kan byta ägare.

Skivbolagen vinner första rundan

New York District court håller dock inte riktigt med om att sälja vidare köpta MP3or är okej. En domare dömde nämligen till Capitol Records fördel nu i helgen. Domstolen fastslår att skivbolagets upphovsrätt har kränkts.

ReDigi har dock gjort ett uttalande om att denna dom endast gäller deras 1.0 tjänst. Nya ReDigi 2.0 med bättre kontrollfunktioner skall inte ha behandlats av beslutet.

Vi är besvikna över domare Sullivans dom gällande ReDigi 1.0. För de som inte vet, var ReDigi 1.0 den ursprungliga betan som har ersatts av ReDigi 2.0. Den uppdaterade tjänsten innehåller patentsökta "Direct to Cloud Technology" och "Atomic Transfer Technology" som domstolen angett inte påverkas av detta beslutet. Domare Sullivan förklarade uttryckligen att, med hänvisning till ReDigi 2.0, "att domstolen inte kommer att överväga det i denna handling," och "medan ReDigi 2.0, 3.0 eller 4.0 i slutändan kan anses uppfylla upphovsrätten - ett konstaterande domstolen inte behöver och inte gör nu."

ReDigi förlitar sig på den amerikanska "First Sale Doctrine" som fastställer att upphovsrättsskyddat material kan säljas, ges bort och lånas ut. En funktion som skall balansera allmänhetens intresse med upphovsrättsinnehavarens.

En viss ironi

Om vi någonsin kommer få se en legal digital marknadsplats för använda musikfiler, e-böcker och filmer återstår att se. Amazon hoppas dock förmodligen på detta då det öppnar upp för stora möjligheter att kapitalisera på sitt befintliga moln fullt av musik, filmer och böcker.

Det ironiska är förstås att skivbolagen och filmbolagen kämpar för att applicera den fysiska världens begränsningar på digitala filer. Detta genom olika DRM-lösningar där man skall hindras att kopiera deras filer.

När andra bolag nu försöker applicera den fysiska världens lagliga fördelar på den digitala världen är det inte lika välkommet.

Framtiden är osäker

Detta sagt förstår vi skivbolagens skepisism inför tjänster som ReDigi. Även om de förmodligen vill ha bort dessa tjänster helt så vill de nog framförallt säkra att ingen skapar en marknad kring deras material där folk hej vilt kan kopiera filer och tjäna pengar.

Vi får helt enkelt vänta och se om ReDigi 2.0, 3.0 eller framtida iterationer kan lyckas bli godkända i domstol. För skivbolagen lär garanterat gå hela den rättsliga vägen gällande dessa tjänster. Om ReDigi eller någon annan lyckas med detta skulle det inte förvåna oss om Amazon kopierar eller köper upp deras tjänst. Att kunna kapitalisera på använt digitalt gods är förmodligen en dröm för e-handelsjätten.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

connywesth
2013-04-05 02:37

Som vanligt vill skivbolagen och även ReDigi och så småningom Amazon kunna ta betalt flera gånger för samma sak, det vore ju drömmen att veta exakt vem kunden är (i och med att de tvingas ha ett konto på ReDigi för att lyssna på musiken) och dessutom kunna få betalt när musikfilerna flyttas mellan olika registrerade kunder.

Då kan man ta betalt flera gånger för samma musikfiler som kunden redan betalt en gång för.

I den fysiska världen kan kompisar sälja album vidare till varandra utan transaktionsavgifter, nu vill ReDigi kunna tjäna pengar på detta.

Jimmy Öström
2013-04-05 08:10

Alltså jag måste säga att jag har svårt för detta.

Det är väl klart att man som skivbolag vill kränga sina skivor och varför ska man då som ett annat företag kunna sälja dessa en gång men få betalt för miljoner gånger???

Nej det ringer inte bra i mina öron detta.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta