Annons

E-handel nästa för Spotify

E-handel nästa för Spotify

2012-01-27 10:27

För de som inte vet så vill Spotify bli motorvägen för musik precis som Google är motorvägen för sök och i viss mån Amazon är motorvägen för handel. Helt enkelt den väg man åker till om man vill erbjuda musik på något sätt.

De har nu senast infört stöd för andra företag att erbjuda sina tjänster i Spotify. Vi pratar om applikationer inuti Spotify, lite som Appar i iPhone.

För att bli motorvägen för musik har Spotifys grundare varit smarta sedan start och insett att de måste bli skivbolagens kompis. Det bästa sättet att bli det är givetvis att låta dem äga en del av Spotify.

De stora skivbolagen ska äga en femtedel av bolaget och det sägs att de fått andelarna i princip gratis, något som dock ifrågasatts. Oavsett vad de betalat lär de ha haft något form av avtal som gjort priset irrelevant. Nu sitter Spotify på de fyra stora skivbolagen och även vissa små utgivare av musik. Det blir alltså mycket svårt för konkurrenter till Spotify att konkurrera med deras tjänst.

Hur tjänar Spotify pengar

Den bästa intäktskällan lär vara att konvertera gratis-användare till betalande användare. Detta är något Spotify fokuserar mycket på och de försöker lista ut vilka knep som fungerar bäst. Nu senast har de begränsat hur många gånger man får lyssna på vissa låtar som gratis-användare. Den största faktorn som får användare att betala för tjänsten är dock lyssning via mobilen vilket Spotify begränsat till enbart betalande användare. Spotify tjänar även pengar på annonsering mot sina gratis-användare.

Enligt en artikel hos PaidContent, där de pratat med Spotifys "chief content officer" Ken Parks, verkar företaget nu titta på ytterligare intäktskällor. En av dessa kan bli e-handel enlig Parks.

E-handel nästa intäktskälla

Eftersom de nu tillåter andra bolag att koppla in sig på musik-motorvägen och erbjuda sina tjänster via Spotify öppnar detta upp för nya intäkter. Ken Parks antyder till PaidContent att just dessa applikationer kan ligga till grund för att ta en procent på transaktioner som sker inom Spotify.

Vi gissar att det lutar åt en affärsmodell likt Apple som tar 30 procent på alla transaktioner som sker i deras ekosystem. Detta är något som Apple fått mycket kritik för, speciellt på grund av den höga avgiften.

Ken Parks ska endast ha spekulerat kring att detta är en ny intäktskälla och vi gissar att det snarare handlar om de som vill sälja merchandise, dvs T-shirts och produkter kopplade till artister. Lite som Youtube gjort med sin Merch Store. Oavsett vilken deras nästa intäktskälla blir verkar det onekligen handla om e-handel i någon form.

 

Relaterade nyheter:
Digital musik går om fysisk media

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta