E-handel nästa för Spotify

För de som inte vet så vill Spotify bli motorvägen för musik precis som Google är motorvägen för sök och i viss mån Amazon är motorvägen för handel. Helt enkelt den väg man åker till om man vill erbjuda musik på något sätt.

De har nu senast infört stöd för andra företag att erbjuda sina tjänster i Spotify. Vi pratar om applikationer inuti Spotify, lite som Appar i iPhone.

Annons
Annons

För att bli motorvägen för musik har Spotifys grundare varit smarta sedan start och insett att de måste bli skivbolagens kompis. Det bästa sättet att bli det är givetvis att låta dem äga en del av Spotify.

De stora skivbolagen ska äga en femtedel av bolaget och det sägs att de fått andelarna i princip gratis, något som dock ifrågasatts. Oavsett vad de betalat lär de ha haft något form av avtal som gjort priset irrelevant. Nu sitter Spotify på de fyra stora skivbolagen och även vissa små utgivare av musik. Det blir alltså mycket svårt för konkurrenter till Spotify att konkurrera med deras tjänst.

Hur tjänar Spotify pengar

Den bästa intäktskällan lär vara att konvertera gratis-användare till betalande användare. Detta är något Spotify fokuserar mycket på och de försöker lista ut vilka knep som fungerar bäst. Nu senast har de begränsat hur många gånger man får lyssna på vissa låtar som gratis-användare. Den största faktorn som får användare att betala för tjänsten är dock lyssning via mobilen vilket Spotify begränsat till enbart betalande användare. Spotify tjänar även pengar på annonsering mot sina gratis-användare.

Enligt en artikel hos PaidContent, där de pratat med Spotifys "chief content officer" Ken Parks, verkar företaget nu titta på ytterligare intäktskällor. En av dessa kan bli e-handel enlig Parks.

E-handel nästa intäktskälla

Annons
Annons

Eftersom de nu tillåter andra bolag att koppla in sig på musik-motorvägen och erbjuda sina tjänster via Spotify öppnar detta upp för nya intäkter. Ken Parks antyder till PaidContent att just dessa applikationer kan ligga till grund för att ta en procent på transaktioner som sker inom Spotify.

Vi gissar att det lutar åt en affärsmodell likt Apple som tar 30 procent på alla transaktioner som sker i deras ekosystem. Detta är något som Apple fått mycket kritik för, speciellt på grund av den höga avgiften.

Ken Parks ska endast ha spekulerat kring att detta är en ny intäktskälla och vi gissar att det snarare handlar om de som vill sälja merchandise, dvs T-shirts och produkter kopplade till artister. Lite som Youtube gjort med sin Merch Store. Oavsett vilken deras nästa intäktskälla blir verkar det onekligen handla om e-handel i någon form.

 

Relaterade nyheter:
Digital musik går om fysisk media

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!