E-handeln tar mark och förändrar våra köpvanor

Svenskarna shoppar traditionellt, åtminstone än så länge. Fortfarande är det fredag eftermiddag som gäller när vi handlar vår mat, och övrig shopping gör vi helst i en galleria. Men nätet håller snabbt på att förändra våra shoppingvanor.

Nyligen genomförde HUI Research en undersökning på uppdrag av Svensk Handel för att kartlägga svenskarnas köpvanor. I kundundersökning fick 1 195 svenskar mellan 18 och 80 år svara på frågor om sina handelsvanor, och rapporten visar att vi fortfarande är ganska traditionella.

59 procent svarar att de har handlat livsmedel på en stormarknad under den senaste veckan, helst gör man det på fredag eftermiddag. Endast tre procent hade handlat mat på nätet.

Annons

Men när det gäller övrig shopping finns det tecken på att en förändring är på väg. Över 30 procent av svenskarna svarar att de har handlat sällanköpsvaror i en e-handelsbutik under den senaste veckan.

– Att handla på nätet har blivit en naturlig del av våra köpvanor och e-handeln kommer fortsätta att växa. När det gäller livsmedel är vi mer traditionella och fortsätter åka med bilen och storhandla på fredagarna, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Nätet har sina fördelar

När det gäller sällanköpsvaror så vinner alltså e-handeln mark. Fortfarande är dock gallerian det populäraste resmålet för den typen av varor, och helst gör man det en lördag eftermiddag. Men e-handeln väntas öka ytterligare.

En stor andel av de tillfrågade tror nämligen att de kommer att handla mer av sina sällanköpsvaror på nätet under det närmaste året. Och näthandeln har en stor fördel vad gäller öppettider.

– Eftermiddag och kväll är den populäraste tiden på dygnet att handla på. Men många vill även handla på andra tider. Exempelvis vill 13 procent handla livsmedel på morgonen och två procent vill kunna handla på natten, skriver Svensk handel i ett pressmeddelande.

 
Källa: Press

Annons