E-handelsjätten förlänger Black Friday en hel vecka

När e-handlare världen över börjar ta till sig Black Friday så tar Amazon det ett steg längre. En rea-dag räcker tydligen inte utan e-handelsjätten hoppas på en vecka av köpglada konsumenter som letar bra erbjudanden. De med en smart klocka är även inbjudna till kalaset.

Black Friday är från början en rea-dag för fysiska butiker. Den efterföljande måndagen, Cyber Monday, är dagen då fokus istället brukar ligger på nätet.

På senare år har allt fler e-handlare, utöver Cyber Monday, även tagit till sig Black Friday. Man vill förstås även flytta ut fokus på nätet under denna shoppingdag och i vad som i USA är Thanksgiving-helgen.

Annons

Medan e-handlare i Sverige nu ofta gör något under Black Friday som i år infaller den 28 november, så tar e-handelsveteranen Amazon det ett steg längre.

Amazon börjar sin Black Friday-kampanj imorgon den 21 november, en vecka innan Black Friday. Under åtta dagar ska man få olika erbjudanden och Amazon utlovar en ny "deal" var tioende minut.

– Våra kunder omdefinierar Black Friday shopping. De vill stanna hemma med familjen, njuta av lite kalkon och fotboll och handla de hetaste erbjudandena från sin mobil, surfplatta eller dator. Med start 21 november kommer vi att lägga till nya deals så ofta som var 10:e minut, i åtta dagar, inkluderat tech, leksaker, verktyg och mycket mer, säger Steve Shure, Amazons globala marknadschef.

Utöver erbjudanden var tioende minut så ska man under torsdagen och Black Friday erbjuda tre extra bra deals. Amazon uppmanar även kunder att handla erbjudandena via deras smile-tjänst där en del av intäkterna går till välgörande ändamål.

Black Friday på handleden

I ett försök att locka ännu fler medlemmar till sin shoppingklubb Prime, skall Amazon även erbjuda 30 minuters förtur till Prime-medlemmar på många av Black Friday-kampanjerna.

En mycket intressant notis i Amazons pressmeddelande kring Black Friday är hur de har anpassat sig för smarta klockor, ett ämne vi skrivit om tidigare.

– Thanksgiving har blivit en av de största mobila shopping dagar på Amazon. Mellan Thanksgiving och Cyber måndag förra året, beställde Amazons kunder mer än fem leksaker per sekund från en mobil enhet. Med Amazons gratis mobilapp kan kunderna gå från "Jag vill ha den" till "Jag köpte den" på mindre än 30 sekunder. Plus, den senaste Amazon-appen för Android-telefoner har stöd för Android Wear-enheter, som sträcker ut den mobila shoppingupplevelse till smarta klockor och gör Amazon tillgängligt överallt var du och din klocka än befinner dig, skriver Amazon.

Annons

Ett tidigt användningsområde för Samsungs första smarta klocka var att följa Ebay-auktioner. Att följa olika Black Friday deals hos Amazon via sin smarta klocka följer alltså denna trend.

 

Källa: Press
Foto: Moto 360

Annons