E-handlare bötfäller kunder som ger dåliga betyg

Negativa recensioner är något som e-handlare gärna klarar sig utan. Men vissa går längre än andra för att slippa undan dem. Kleargear.com använder sig till och med av en klausul som säger att kunder som lämnar negativa recensioner bötfälls med 3 500 dollar.

Det finns flera olika sajter där kunder kan sätta betyg på e-handlare och lämna recensioner efter ett avslutat köp. Dåliga sådana vill man som e-handlare gärna slippa undan, och det finns de som jobbar lite annorlunda för att kunderna inte ska vara alltför negativa.

För ett antal år sedan beställde Jen Palmers make smycken åt henne på sajten Kleargear.com. De dök dock inte upp och efter 30 dagar annullerades köpet automatiskt av Paypal. Jen försökte då kontakta Kleargear, både via mail och telefon för att få en förklaring, men lyckades inte få tag i någon att prata med.

Annons
Annons

Frustrerad gav hon sig ut på nätet och skrev en negativ recension på ripoffreport.com.

– Det finns absolut inget sätt att komma i kontakt med en fysisk människa, skriver Jen och fortsätter med att Kleargear.coms kundservice är under all kritik.

Diskutabel klausul

Efter det trodde Jen att hon var färdig med Kleargear, men ack så fel hon hade. Tre år senare fick nämligen hennes make ett mail från e-handlaren där de krävde att recensionen skulle tas bort. Annars skulle de bötfällas.

De båda trodde att det var en bluff men så var inte fallet. Tydligen hade Kleargear en något annorlunda textsnutt i sina köpvillkor. I ett försök att stävja negativa recensioner och kränkande kommentarer förbjuder man sina kunder i köpeavtalet att på något sätt göra något som påverkar e-handlarens rykte eller deras produkter och tjänster negativt.

Skulle kunden bryta mot denna klausul, som Kleargear själva diktat upp, har de 72 timmar på sig att dra tillbaka sitt uttalande. Om så inte görs kommer kunden att faktureras 3 500 dollar, och skulle fakturan inte betalas inom 30 dagar, skickar man vidare den till en tredje part som driver in pengarna.

Det här tilltaget har fått en hel del publicitet på senare tid, och efter att Jen´s fall uppmärksammats har den diskutabla textsnutten tagits bort från sajten. Och det är något som verkar ske med jämna mellanrum.

Kommer och går

Annons
Annons

Enligt Internet Archive, en webbplats som arkiverar andra webbplatser, har denna textsnutt kommit och gått i köpeavtalet genom åren. Något som också ska synas i e-handlarens betyg på olika sajter. När klausulen är på plats verkar kunder avskräckas från att lämna dåliga recensioner, och när den är borta sänks Kleargears betyg.

Att den nu är borta från sajten verkar alltså inte bero på att man sett över sina metoder och insett att man agerar något tvivelaktigt. Snarare handlar det om att man just nu känner av att det stormar lite kring företagets metoder.

Men för den som vill säga vad den egentligen tycker om Kleargear har nu chansen. Hur länge så är fallet är något oklart, risken är att textsnutten dyker upp igen när det värsta blåst över.

 

Källa: Techdirt

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!