eBay ökar sin försäljning över hela världen

E-handelsjätten eBay fortsätter visa starka siffror, både på hemmaplan och globalt. Under årets första kvartal ökade man försäljningen på sin amerikanska sajt med 16 procent, och siffrorna för resten av världen var inte mycket sämre.

Totalt såldes det varor för 7,4 miljarder dollar på eBays amerikanska marknadsplats under årets första kvartal. En ökning med 16 procent jämfört med samma period förra året då det såldes för 6,4 miljarder dollar. Och även på deras globala marknadsplats kan de visa upp positiva siffror, här har eBay sett en ökning med 11 procent, från 9,8 miljarder dollar till 11 miljarder dollar.

Under årets första kvartal har det sålts för totalt 18,3 miljarder dollar på samtliga av eBays marknadsplatser, att jämföra med 16,2 miljarder dollar föregående år, och då är inte fordon inräknat. Totalt ökade bolagets nettoresultat med 14 procent under årets första kvartal jämfört med 2011, från 3,2 miljarder dollar till 3,75 miljarder dollar.

Annons

– Vi hade ett starkt första kvartal med en accelererande tillväxt av användare både till våra marknadsplatser och till PayPal. Tekniken skapar en handelsrevolution och vi ligger i framkant med starkt ledarskap inom mobil handel och fokus på att hjälpa återförsäljare och varumärken att engagera konsumenterna när som helst, var som helst, säger John Donahoe, vd och koncernchef för eBay.

Tackar mobilen

Precis som under tidigare kvartal säger eBay att mobila betalningar och nya mobila användare har en stor del i företagets tillväxt. Under årets första kvartal ska eBay ha fått omkring 2,8 miljoner nya kunder via mobila enheter, något som ska ha gett en tvåsiffrig tillväxt av aktiva mobila användare till både PayPal och deras marknadsplatser.

Under årets första tre månader har antalet aktiva PayPal konton hos ökat till 127,7 miljoner, att jämföra med 123 miljoner under fjärde kvartalet 2012.

Nästa stora mål för eBay är att sätta starkt fokus på en växande internationell försäljning, särskilt på tillväxtmarknader som Brasilien, Ryssland, Indien och Kina, eller BRIC-marknaderna.

eBay räknar med att BRIC och andra tillväxtmarknader där man idag inte har en lokal närvaro kommer att står för så mycket som 25 procent av eBays globala aktiva användare och 12 procent av den globala försäljningen år 2015.

Källa: Internet Retailer

Annons