eBay lanserar pinspirerande sajt och ny logotyp

E-handelsjätten eBay gör en total makeover. Med ny logotyp, ny design på hemsidan och bättre sökalternativ vill man ge konsumenterna en mer personlig och inspirerande köpupplevelse.

Förutom den nya smalare logotypen är det mest slående i eBays nya kostym förmodligen det Pinterest liknande produktflödet på förstasidan. Där listas varumärken och produkter baserat på besökarens tidigare sökningar och köp. Men kan kan också välja att följa andras flöden.


eBays gamla och nya logotyp

Annons

eBay har helt enkelt valt att lämna den gamla designen för att satsa på en luftigare variant och större bilder. En anledning till det är för att rikta sig till de yngre mobilbesökande kunderna.

– Sökresultat och rekommendationer är inte längre nog. Konsumenter vill göra personliga val som är relevanta och kontrollerade av dem själva. De vill ha en upplevelse som känns inspirerande, inte påtvingad och som känns äkta och naturlig, säger Devin Wenig, vd för eBay.

Bättre sök och produktsidor

Förutom att försöka ge sina konsumenter en mer personlig och inspirerande upplevelse har man bland annat också förfinat sökmotorn på sajten samt gett produktsidorna och kassan en ny design.

Den nya designen kommer att rullas ut efterhand för de amerikanska konsumenterna under de närmaste veckorna, och internationellt under de närmaste månaderna. Men man kan om man vill aktivera delar av den redan nu genom att besöka www.ebay.com/feed.

eBay har också släppt en officiell app till iPhone för sin tjänst eBay Now som ger boende i San Francisco möjlighet att få sina varor levererade samma dag som de gör sin beställning. Man planerar även att inom kort lansera tjänsten i New York.

Vi får se hur den nya designen tas emot. Många sajter har skaffat sig Pinterest liknande utseenden den senaste tiden, den gamla klyschan ”det får framtiden utvisa” får gälla även här.
 

Källa: TNW, USA Today

Annons
Annons