Annons

eBay lockar säljare med bättre villkor än Amazon

eBay lockar säljare med bättre villkor än Amazon

2013-03-20 09:35

E-handelsjätten eBay vill göra det enklare att sälja på sajten. Med mindre komplexa och fasta avgifter vill man göra marknadsplatsen mer attraktiv och hålla säljare borta från rivalen Amazon.

E-handelsjätten eBay ser för första gången på flera år över sina avgifter för säljare på sajten. Från och med den i vår kommer avgiften för att lägga upp varor på sajten att försvinna, i alla fall så länge man inte lägger upp fler än 50 produkter per månad.

Planerar man att lägga upp fler än så varje månad rekommenderar eBay att man löser en så kallad ”eBay Stores Subscriptions”.  Man hyr helt enkelt ett butiksutrymme på sajten och kan då lägga upp mellan 150 till 2500 produkter varje månad utan startavgift beroende på vilket abonnemang man väljer.

Ska ge lägre avgifter

Det finns tre olika abonnemang att välja mellan och de kostar mellan 20 och 200 dollar i månaden. Skulle man dock välja att betala årligen i stället för varje månad sjunker priset något. eBay kommer sedan att ta ut en avgift på mellan fyra och nio procent på försäljningssumman beroende på vad det är man säljer. Som mest ska man ta ut en maximal avgift på 250 dollar.

För de som inte har ett abonnemang kommer eBay att ta ut en avgift på tio procent av den slutgiltiga summan, även där är maxavgiften 200 dollar. Skulle man överstiga antalet listade produkter än vad som ingår i abonnemanget så kommer det precis som tidigare att kosta att lägga upp varje ny produkt.

Beroende på vilken typ av abonnemang man har skiftar priset, man får helt enkelt fördelaktigare priser desto dyrare abonnemang man har. Med de nya uppdateringarna hoppas eBay göra det enklare att sälja på sajten och man säger att många av deras säljare i slutet kommer att betala lägre avgifter. Många tror också att det är ett försök att ge sina största rival, Amazon en kamp om säljarna.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta