Annons

Fab värderas till 1 miljard efter 150 nya miljoner

Fab värderas till 1 miljard efter 150 nya miljoner

2013-06-19 11:06

Den designfokuserade sajten Fab har fått ett extra tillskott i kassan. Företaget meddelar att man fått in 150 miljoner dollar i en första omgång av en ny finansieringsrunda som man beräknar ska vara färdig under de närmaste månaderna. Ännu mer pengar förväntas alltså trilla in den närmaste tiden.

Fram till dags datum har Fab lockat till sig 31 miljoner dollar i extra kapital, och enligt flera olika källor ska företaget nu vara värderat till omkring 1 miljard dollar.

Bland de nya investerarna finns bland annat kinesiska Internetjätten Tencent, som även kommer att ta en styrelseplats i Fab, och den japanska företagsgruppen Itochu. Något som får många att tro att Asien kan vara nästa steg för Fab.

Fab har i dag drygt 14 miljoner användare och ser en snabb tillväxt, särskilt i Europa. Under 2012 hade Fab intäkter på 150 miljoner dollar och i februari avslöjade man att omsättningen ökade med 300 procent under januari i år, jämfört med samma månad 2012.

Räknar med lönsamhet senast 2015

Fab räknar med att försäljningen i år kommer att landa omkring 250 miljoner dollar. Företaget säger också att man i år kommer att nå en bruttomarginal på 43 procent, en ökning från 29 procent 2011. Fab räknar med att vara lönsamt i USA och Europa under fjärde kvartalet 2014.

Enligt grundaren Jason Goldberg finns det i dag fyra e-handelsföretag i världen som värderas till mer än 10 miljarder dollar. Amazon, Alibaba, eBay, och Rakuten, men han tror att Fab har en chans att bli det femte. Och det ska ske genom att bli ledande inom vad han kallar för Emotional Commerce.

Något som enkelt förklarat betyder att Fab hjälper konsumenter att hitta vad de söker, och i den planen ingår även att ta fram egendesignade produkter. Särskilt inom segmentet möbler och heminredning. Man satsar också på olika samarbeten med kända designers och på senare tid har Fab även experimenterat med fysiska butiker.

Ska snabba upp leveranserna

De nya investeringarna kommer främst att användas för att ytterligare förbättra Fabs leveranskedja, logistik, kundservice, teknik, och utökad marknadsföring. I början av 2012 tog det i genomsnitt 16 dagar från köptillfället till att produkten skickades.

I dag skickas 75 procent av beställningar inom 24 timmar, men Fab jobbar nu för att alla varor som säljs på sajten skickas inom ett dygn. I år öppnar man även ett nytt lager i Nederländerna som ska betjäna deras europeiska kunder, och under 2014 öppnar man en ny lagerlokal i Las Vegas.

Förutom det kommer man även att utöka sin närvaro i Kina tillsammans med Tencent och man kommer troligtvis även att lägga en del av pengarna på uppköp av olika internationella aktörer. Man kommer även att satsa mer på att tillverka egna produkter och samarbeten med designers som ska ta fram produkter som endast kommer att säljas på Fab.


Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta