Foppatofflorna intar Europa med sin E-handel

De flesta har förmodligen sett foppatofflornas framfart sedan företaget startades 2002. Varumärket Crocs som lyftes i Sverige av Peter Forsberg håller på att inta Europa. Adrian Pritchard som är företagets europeiska e-handelschef berättade lite om deras satsningar under Global E-commerce Summit, som gick av stapeln i förra veckan.

Crocs har redan lokaliserade sidor för 12 länder i Europa men ska nu expandera ytterligare. De har precis som många andra e-handlare en EU-sida men lokaliserar den efterhand till varje land.

Adrian säger att de baltiska länderna är först ut detta år att få en egen Crocs-sida och nästa år ska de inta Ryssland. Det intressanta är att Adrian säger att de har mycket mark att ta igen på den Europeiska scenen, vilket vi gissar gäller e-handeln.

Annons

Den största marknaden för foppatofflorna ska vara Tyskland följt av Frankrike, England och Nederländerna. Nederländarna gillar alltså även gummivarianten av denna skomodell.

"E-handeln är fortfarande yngst av alla våra kanaler, så detaljhandlarna tror ibland att vi snor deras försäljning", säger Pritchard, "Zalando, eBay - Vi konkurrerar alla om samma kaka och detta gäller också prissättning. Ibland kan jag se våra produkter för 10 euro billigare på andra webbplatser, om det händer matchar vi priset."

Adrian delger även intressant information gällande de olika länderna. Tyskarna gillar tydligen att beställa flera par och sedan returnera de som inte passar. Detta är något vi även hört av andra stora e-handlare. Crocs returfrekvens i Tyskland är därför hela 18 procent. I andra länder ska den ligga på runt 7 procent.

Landet med högst konvertering skall vara Frankrike. Detta förklaras med att de har färre fysiska butiker som säljer foppatofflorna. Konverteringen i Frankrike ska vara 7-8 procent medan andra länder ligger på ungefär 4 procent.

Pritchard känner som sagt att Crocs ligger lite efter även om de har 12 lokaliserade sidor inom EU. De tillsätter ofta regionella e-handelschefer och låter lokal kundservice ta hand om sociala medier. Företagets översättning av t.ex. produkttexter ska också vara genomtänkt. Även om mycket är lokalt så styr Adrian, ganska passande, skeppet från trätofflornas hemland Nederländerna.

Vi önskar dem lycka till i sin expansion, även om Peter Forsberg förlorat agenturen. Vi får helt enkelt kalla dem Crocs istället? För att se hur deras lokalisering ser ut kan ni titta in på den svenska sidan.

 

Källa: internetretailer

Annons

Annons