Visa ett inlägg
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-01-30, 11:04
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Inventarie på Ehandel.se
Partykungen.se
G9 Media AB
Partykungen

Reg.datum: jun 2009
Joel will become famous soon enoughJoel will become famous soon enough
Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

Mitt namn är Joel Svensson och jag firar min 25-årsdag i år. Jag är uppväxt (och bor kvar) i Norrlands sydligaste stad, Gävle.

Jag startade min "karriär" redan i högstadiet då jag byggde en ungdomscommunity kallad Silverplanet. Vi fick c:a 100 000 medlemmar och som mest var det 500-600 inloggade samtidigt. Sajten såldes efter något år och jag fick då mina första slantar att investera i nya projekt.

2004 kom jag för första gången i kontakt med e-handel då jag programmerade och designade webbshopen för t-shirtbutiken Beastwear.

2005 fick jag upp ögonen för rewardsajter och tillsammans med min kollega på DG Media startades Smssidan.se. På Smssidan kunde medlemmar samla poäng och sedan byta poängen mot SMS. Bl.a genom att tipsa sina vänner om sidan, en funktion som vi snabbt fick stänga ner efter mycket kritik och en polisanmälan från Microsoft. Vi fick c:a 200 000 medlemmar och totalt skickades det nästan 1 miljon SMS.

2007 köpte vi domännamnet GratisSMS.se och startade en ny Gratis SMS-sida med samma affärsidé men utan möjlighet att tipsa sina vänner. Vi anställde vår första kollega, en tjej som heter Lisa och som tog hand om supporten. Samma år var jag med och startade Ad Lantic Media AB tillsammans med ett gäng entreprenörer från Stockholm. Företaget sysslar med direktmarknadsföring via internet och i mobil och har idag 8 anställda. Jag är inte längre delägare.

2009 lovade jag mamma att hon skulle få ett jobb i 50-årspresent efter att ha varit arbetslös i flera år. Efter att ha följt Dans blogg ett tag så blev jag sugen på att starta en webbshop som skulle sälja barnkläder. Jag hade sedan tidigare insett värdet av ett bra domännamn och kontaktade ägaren till Barnbutiken.se. Prislappen blev dock på tog för hög och projektet fick läggas på is i brist på ett bra namn.

I slutet av 2009, exakt 10 månader efter mammas födelsedag, slog vi istället upp portarna för Partykungen.se. En kombinerad party- och presentbutik. Vi fick en flygande start tackvare julförsäljningen men sedan gick det trögt i några månader. Lyftet kom igen vid halloween och nu letar vi nya större lokaler. Butiken har jag gjort helt själv från scratch och trotts att det tog flera månader att få den klar så har jag inte ångrat mig en sekund. Det är en stor konkurrensfördel att bygga en butik helt och hållet efter egna önskemål och krav.

2011 hoppas jag kunna fördubbla omsättningen samtidigt som vi sjösätter ytterligare en webbshop. Jag hoppas också kunna anställa en kompis som praktiserat några veckor hos oss och att vi hittar en ny bättre lokal att hålla till i (idag trängs vi på 36 kvm lageryta!).

I övrigt är jag en ganska glad kille som älskar att resa och drömmer om ett torp på landet. Jag ogillar storstäder och går sällan upp tidigare än kl 10 på vardagar.

Senast redigerad av Joel den 2011-02-18 klockan 07:36.
Svara med citat