Ehandel.se - Visa ett inlägg - Medlemspresentationer - Berätta om dig själv!
Visa ett inlägg

Gammal 2011-02-26, 21:23
Lastbryggans avatar
Lastbryggan Lastbryggan är inte uppkopplad
Veteran
lastbryggan.se
Lastbryggan AB

Reg.datum: sep 2009
Lastbryggan will become famous soon enough
Standard

Historien om Lastbryggan börjar faktiskt på en lastbrygga i september 1993.

Men på den tiden inte under namnet Lastbryggan utan Second Hand Video & TV-spel och från början var det en liten hobby vid sidan om ordinarie jobb. Tanken var att sälja och byta begagnade videofilmer och tv-spel och vi startade verksamheten i en liten lokal i Skara med ingången från en lastbrygga.

Efter hand som det började bli populärt med begagnade cd-skivor i storstäderna så utökade vi verksamheten även med det och under våren 1994 så såldes verksamheten med tv-spel vidare och vi började smyga in lite erotiska videofilmer bakom en vägg i lokalen. Väggen fick flyttas allt eftersom kunderna fick styra vad vi skulle satsa på och eftersom erotiken stod för en stor del av verksamheten då så fick annat falla åt sidan.

Vi började även vid den tiden att utöka sortimentet med sexleksaker som genast blev en stor succé. På sommaren 1994 så köpte jag in en spännande bok som heter ”HTML for Dummies” och läste den från pärm till pärm och när jag var klar så började det snickras på en hemsida.

Erotiken stod på den tiden för ca 80% av vår omsättning och jag såg naturligtvis en stor möjlighet att sälja över hela landet via Internet. Men ett företag som säljer erotik kan ju inte heta Second Hand Video & Tv-spel och efter att ha funderat lite och lyssnat på mina kunder kom jag fram till att alla ändå sa ”Vi går till Mats på Lastbryggan” så jag krånglade inte till det mer än nödvändigt.

En enkel gratisdomän registrerades (http://come.to/lastbryggan) och businessen kunde börja. På den tiden (september 1994) var vi 3-4 shoppar på Internet som delade på den svenska marknaden och konkurrensen var inte så stor. Jag bestämde mig mycket tidigt för att göra något som jag aldrig skulle ångra, jag skulle alltid leverera beställningarna snabbast av alla och jag satt och pillade på hemsidan manuellt så att den alltid var uppdaterad.

Jag bestämde mig även redan då att vi aldrig skall ha något på hemsidan som inte finns i lager så att vi kan skicka det samma dag som kunden beställer. Allt eftersom Internet tog över mer av försäljningen så var det dags att bomma igen butiken och flytta hem verksamheten till klädkammaren, nu är vi framme vid 1997.

Klädkammaren blev redan efter något år för liten och lagret fick flytta ut i gästhuset där vi sedan huserade i några år.

1999 var året då jag registrerade domänen lastbryggan.com och businessen rullade på bra för att vara en hobbyverksamhet och 2001 hade vi vuxit ur gästhuset och jag började leta nya lokaler. Våren 2002 fick jag äntligen tag på en källarlokal som var perfekt, om än lite för stor men hellre det.

Hösten 2002 kände jag att det var dags att satsa på detta på heltid och jag slutade min anställning som kock. Då hade jag knegat i kök sedan jag gick ur grundskolan 1981.

I maj 2003 fick jag kontakt med min (fortfarande samma) programmerare som ”lurade” i mig att jag var tvungen att ha en shop med databas. I september 2003 slog vi upp portarna för den nya versionen av shoppen som hade en fin databas i access. Redan efter ett år i den nya shoppen så tyckte jag att det gick lite segt och access byttes ut mot SQL och vi jobbar fortfarande idag på samma grund som 2003.

Hösten 2003 började jag se mig om efter lite hjälp och Christian anställdes på halvtid för att hjälpa till med packningen och täcka upp när jag ville ha semester.

Under 2004 så snurrad verksamheten så bra att jag bestämde mig för att bilda ett aktiebolag så att det skulle bli ”på riktigt” och Lastbryggan AB såg dagens ljus. Jag passade då även på att anställa hustrun i bolaget då jag ville "fördela" lönerna lite...

Under 2004 slutade jag helt att jobba med svenska leverantörer på leksakssidan och fokuserade mig helt och hållet på utländska grossister.

Vi tragglade på ”nere i källaren” ända fram till september 2009 när vi flyttade in i nuvarande lokaler som dessvärre börjar krympa de också… Men då vi gillar lokalerna helskarpt så dröjer det nog några år innan vi flyttar vidare om det nu inte bromsar utvecklingen av företaget.

Nästa stora mål att börja grossa lite smått då det finns ett stort behov av bra leverantörer i Sverige. Nya gross-shoppen såg dagens ljus i december 2010 och vi håller på att jobba med den just nu och har ”släppt in” 4-5 kunder som verkar nöjda.

En stor del av jobbet är också att besöka mässor runt om i Europa och jag försöker hinna åka på det mesta. I år kommer det att bli fyra turer till Amsterdam, två till Frankfurt, en till Hannover, en till Birmingham och en till Berlin. Men då jag älskar att resa och har många goda kollegor i branschen så är det ett rent nöje…

Målet med framtiden är väl att jobba intensivt på sommarhalvåret och tillbringa de kalla månaderna i Thailand. Jag har kommit en bit på väg och har sedan några år tillbaka förmånen att få vara med hela familjen i Thailand 1½ månad på vintern och 1 månad i april tillsammans med min fru. Jag försöker intala mig själv att det är viktigt med honeymoon varje år i april för att vårda äktenskapet som hittills varat sedan 1984.

Mitt liv som porrhandlare på 1½ A4 sida är till ända, hoppas att det var nån som orkade läsa allt mitt svammel
Svara med citat