Av princip lämnar jag inte ut detaljerade siffror, men kan väl sammanfatta så att jag startade från noll ... har puttat in en hel del pengar och eget arbete i början ... sedan efterhand anställt folk och dem sammanlagda arbetsstyrkan motsvarar nu ungefär tre heltidstjänster. Genom att de flesta har deltid pga barn, studier etc, så finns en del flexibilitet att utnyttja vid toppar o dalar.
Tipset är också att börja inte att jaga omsättning med hjälp av lågmarginalproduker som readn säljs av "alla andra". Börja med något som du är relativt unik på, som antingen inte finns i Sverige eller som bara säljs med vänster hand av något storföretag som egentligen har sitt fokus någon annanstans. Det finns ganska många produkter som har "fel" representant i Sverige.
Se till att få upp ditt täckningsbidrag så fort som möjligt till en en nivå som du kan leva på. Skall du ha en hygglig lön så bör ditt TB (före din lön) vara 4-500k på ett år. Tänk också på att det går åt pengar till att växa, t.ex att öka varulagret efterhand. Detta är pengar som måste genereras från ditt TB minus skatt. I ett AB har du alltså 72:- att växa för för varje intjänad 100-lapp.
Gör en prognos ungefär vilket varulager du tror dig behöva vid en omsättning på t.ex 1M, 2M, 5M, 10M för att kunna hålla god leveransservice. Är lagret för litet kommer du att tvingas till många panikinköp med höga fraktkostnader och i slutändan inga pengar över. Är lagret för stort riskerar du hyllvärmare.
Gör inga optimistiska kalkyler, utan inse att saker o ting kostar pengar, och ofta 10% mer än man tror o hoppas.
Tänk också på att arbete kostar åtminstone 300:-/tim eller 5:-/min vid normalt löne- och kostnadsläge.
|