Ehandel.se - Visa ett inlägg - köpa aktiebolag
Visa ett inlägg

Gammal 2011-09-19, 12:14
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Veteran
Elampan.se / Egrillen.se
OY Gand Group AB

Reg.datum: apr 2009
Andreas is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Visa inlägg
I senaste Driva Eget skrev de just att många som ombildar enskild till AB mot bättre vetande lägger ned den enskilda firman medans det kan vara bättre (mer lönsamt) att behålla båda formerna. Ska se om jag under dagen kan hitta artikeln, eller så finns det nån här som kan berätta varför. Värt att kolla upp i alla fall.
Skall försöka svara på din fråga dock blir det med tanke på finländsk lagstiftning och inte svensk. Som jag förövrigt tycker att är rätt lika.

Tror att fördelen med att ha både ett aktiebolag och en enskild firma är av den orsaken att beskattningsfördelarna på låga vinster är lägre i en enskild firma (beskattas som lön, progressivt) en i ett aktiebolag (beskattas enligt en fast procent (finland 26%)).

Tror att "pointen" är att man har aktiebolaget som huvudföretag. Och istället för att företaget betalar lön till dig med alla tillhörande arbetsgivaravgifter så är det förmånligare att köpa tjänsterna av en enskild näringsidkare från ditt eget lilla konsultbolag.

Aktiebolaget behöver på detta vis ej betala en massa arbetsgivargifter utan endast moms som är avdragsgillt för det enskilda företaget.

OBS! Detta är alltså som jag tidigare skrev utgående ur finsk lagstiftning och inte svensk.

Är annars också påväg över till aktiebolag nu, som jag dock tyvärr förlorar på ur skattesynpunkt men tar igen på stark tillväxt och det är alltid bättre att va ut i god tid. Har räknat ut att brytpunkten i Finland där de lönar sig på grund av skattemässiga skäl att gå från enskild firma till aktiebolag är när en vinst på ca: 30 000 Euro har överstigits.
Elamyssuomi.fi - Paused
eGrillen.se - Grillar o produkter till fritidshuset.
eLampan.se - Led belysning

Ehandelstokig sedan 2008, bor i Finland.
Svara med citat