Jag har ju köpt och varit inblandad i köp av en del siter i mina dagar (aldrig en shop dock) och jag vill skilja det lite från ett vanligt företagsköp. Tänkte att jag skulle ge min syn på saken och hur jag tänker.
Som vid alla företagsköp så behöver man komma överens om vad företaget är värt just nu. Inte vad det är värt för mig om ett år eller vad jag kan göra med företaget - vad jag kan göra med det är ju min uppsida. I det här läget tittar jag på två saker, P/E (Price/Earnings om någon missat det ) och
SEO-potentialen (japp potential, hur mycket outnyttjade inlänkar som finns t ex, sånt som lätt kan åtgärdas för att öka vinsten).
Det finns förstås lägen då det kan finnas andra värden i företaget, t ex ett starkt varumärke men de fallen låter jag bli. Det är helt enkelt för stort och komplext för mig.
Vilket P/E jag väljer baseras på två saker, hur stor är risken och hur lång tid skulle det ta för mig att bygga en likadan själv. Jag har aldrig köpt något på nätet till P/E högre än 2 utom i de fall det handlat om ett rent
SEO-köp, en site jag köpt bara för att den har högt förtroende hos Google - då handlar det aldrig om några summor däremot.
Jag bedömer nämligen nästan alltid risken större för en rent nätbaserad verksamhet än t ex ett verkstadsföretag eller en städfirma. Beroende på hur kunderna fångas in så kan risken öka mycket med, är det väldigt aggressiv
SEO som ligger bakom, är det affiliatedrivet och är det få återkommande kunder?
Låt oss anta att vi tittar på P/E 3, om du och jag är överens om att företaget är värt det (ovanligt stabilt för att vara ett nätföretag, låg risk och trogna kunder). Att jag sen kan öka vinsten rejält är vad som skiljer oss åt - det är ju det som är anledningen till försäljningen. Du känner att du vill göra dig av med företaget till dagens värdering för att det är vad det är värt, jag vill köpa för jag kan göra det värt mer.
Omsättning är nästan aldrig intressant om det inte finns stora möjligheter att snabbt skära kostnader och därmed snabbt få ordentlig vinst.
Om jag skulle agera säljare däremot så skulle P/E på de flesta projekt vara tvunget att vara högre men det beror ju inte på vad de är värda idag utan att jag satsat på att utveckla projekten, jag vill ju eg inte sälja utan att få snuskigt betalt. Om någon tvunget vill köpa någon av mina mindre lönsamma projekt så måste det ändå hostas upp en massa pengar.