Visa ett inlägg
  #14 (permalink)  
Gammal 2012-01-26, 01:03
JohanK JohanK är inte uppkopplad
Medlem
Sportstolen.se

Reg.datum: Oct 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Jag tycker det blir lite trolleri med siffror om vissa arbetsuppgifter inte skall räknas med när man beräknar effektiviteten.

För mig känns det mest rätt att lägga samman all arbetstid som åtgår för inleverans, utleverans, plock, pack, inventering och eventuella omflyttningar på lagret. Sedan kan man dela antalet processade order med den tiden, och kanske får fram att man levererat 15321 order på 2678 timmar = 5.7 order/timme. (påhittade siffror).

I mitt fall räknar jag hellre orderrader eftersom vi har ganska stor varians (1-100+ rader) på våra order.

Det är ju i slutänden hela företagets effektivitet som räknas.

Men visst är det imponerande att en person hinner göra fler än 70 order per timme utan robotar, plockautomater, handdatorer och avancerade IT-system.
Jag tycker inte det är så imponerade om:

Personen ifråga står vid ett packbord med Produkterna (företaget säljer 1 variant) till vänster, vadderat kuvert med klisterremsa framför sig och ordrarna på hög med färdig klisteretikett till adresslappen.

Har man oregelbundna ordrar varje dag med olika antal artiklar och antal så går det inte komma upp i de antalen som artikeln påtalar.

my 50 cents
Svara med citat