Att konkurrera med en hobby
Hej, flytta gärna tråden om den hamnat fel!
Jag har funderingar över hur man som ägare till en näringsverksamhet skall hantera prisdumpningar på grund av hobbyutövare som säljer liknande produkter. Det vill säga personer som säljer för att det är kul, inte inkluderar moms i sina priser och inte heller har ett stort vinstintresse.
Jag har alltid sett en hobby som något man gör för att det är kul och att det i princip alltid innebär något slags pyssel, man skapar något nytt av inköpta råvaror. Hur blir det då när hobbyverksamheten säljer råvarorna direkt till konsument?
Det är inte möjligt att priskonkurrera med någon som säljer sina produkter för ett pris som motsvarar ditt inköpspris. Har du som näringsidkare något slags skydd mot liknande prisdumpningar eller bör du ge upp och sluta sälja varje produkt som privatpersoner säljer billigare?
Givetvis är inte priset det enda konkurrensmedlet men när du konkurrerar med privatpersoner blir det centralt för de kan sätta så väldigt mycket lägre priser än någon av dina företagskonkurrenter.
Är det någon som befinner sig i en dylik situation och kan dela med sig av idéer, tankar med mera?
Det är intressant hur "samhället" målar upp företag som onda per automatik och att vi försöker köra över konsumenter så snart vi får chansen. När man däremot läser på lite känns det snarare som att företag har väldigt få rättigheter gentemot konsumenter/privatpersoner och jag misstänker att det är något liknande som gäller i ovan beskrivna scenario.
|