Visa ett inlägg
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-02-23, 19:02
Tilda Tilda är inte uppkopplad
Charming Crochet
Nyfödd

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Kodmyran och Parvelito:

Tack för snabba svar. =)

Det verkar som om ni båda syftar på folk som trots allt har registrerade företag eller i vart fall enskild firma och dessutom har f-skatt.
Andra företag med f-skatt som har låga priser tävlar i alla fall på lika villkor, de behöver skatta etc. Då går det inte heller att ligga hur lågt som helst i pris, vilket Parvelito också säger i sitt inlägg, ang konkurser.
En privatperson som köper in vara X för 5 kr och säljer den för 5,50 kr spelar i en helt annan liga vad gäller prissättning och risker. Det är väldigt orättvis konkurrens helt enkelt. Jag känner mig egentligen jättefånig när jag skriver så här, som en trotsig femåring, men det är ju sant. Det brukar heta att man skall sluta klaga och istället agera, det är ju här jag fastnar. Min kära sambo tyckte att jag skulle köpa upp konkurrenternas lager och sälja själv. Är inte helt säker på den lösningen dock...

Ang "kvinnofällan"; jag förstår precis hur du menar. Jag är också livrädd för att ta betalt men har intalat mig (insett...) att om företaget skall överleva så måste jag ta betalt. Nu säljer jag ju inköpta produkter så då har man ett inköpspris att utgå ifrån, det hjälper onekligen.

Det är säkert uppenbart att jag också är "drabbad" även om jag inte skrivit det rakt ut så here goes: "mina hobbykonkurrenter" är alltså helt vanliga privatpersoner som inte har varken f-skatt eller företag över huvud taget. Det är som om någon som virkade figurer helt plötsligt har gått från att sälja dessa till att köpa in och sälja garn istället. Omsättningen är ju säkerligen inte jättestor, har svårt att tro att man kommer upp i över 10 000 (30 000?) i vinst på ett år och då är det ju en laglig hobbyförsäljning. Det är det faktum att man säljer råvaror direkt istället för att "förädla" dem genom sin kreativitet som gör mig konfunderad.

Oavsett om de inte får in så mkt pengar gör det ju inte mig gladare. Hade de inte haft sina (många gånger hyfsat omfattande och organiserade) verksamheter hade jag däremot kunnat få in en hel del pengar, eftersom jag tar marknadsmässiga priser för mina produkter. Det borde finnas någon slags bestämmelse som tillåter "hobbyförsäljning" av konsumentprodukter men med en lägsta prisgräns som följer marknadspriset (inkl moms!). Då skulle det i alla fall vara lite mer rättvist att konkurrera med dessa (och där kom femåringen fram igen...).

Ang stort utbud; jo det är ju en lösning, så att folk passar på att handla det som någon annan erbjuder mkt billigare nu när de ändå handlar hos mig.

Usch, det är verkligen jättejobbigt, jag känner mig både snål och missunnsam men så är det ju inte egentligen. Jag undrar bara om mina kunder också inser det...

Kan man kontakta en "hobbybutik" och helt enkelt berätta vilka problem hen ställer till med? Förväntar mig nog ett svar i stil med "Tough shit!".

Läser gärna om fler erfarenheter och tankar från andra "drabbade". =)
Svara med citat