Det är i sådana här lägen det är rätt bra att vara liten och smidig, och kunna hantera en massa systematik i sitt eget huvud istället för att bygga stelbenta regler i statiska system som saknar logiskt tänkande. Jag är övertygad om att det bästa är att hantera det manuellt efter det sunda förnuftet.
Jag har sett företag sitta och restnotera tusentals orderrader därför att en kreativ säljare fått en forecastorder för ett år framåt från en större kund, och matat in den som en vanlig order. Vips hade datorerna allokerat större delen av lagret. Folket på lagret såg inte ens restorderraderna utan tyckte det var rätt så lugnt. Färre ordrar med blott några få rader på varje var ju lugna gatan för dem...
Men efter en vecka vaknade kunderna till liv och undrade vad som stod på, och det tog tre veckor att komma ikapp... :-/
Även när det inte är fullt så illa så är det inte ovanligt att 3-5% av de restordrar som uppstår skulle kunna undvikas om det fanns lite IQ i systemet. En aspekt värd att tänka på är att om man dellevererar, vilket gud förbjude, så är det mer lönsamt att prioritera de små kunderna framför en stor, eftersom det då blir färre efterleveranser.
Så mitt råd är att du använder huvudet så länge det går, och när du blivit så stor att det inte går längre så är det bara att bita i det sura äpplet och konstatera att det går inte att få det perfekt längre.
|