Intressant fråga det här. Även vi är utsatta för den här typen av konkurrens. Vi ser tex en mängd säljare på Tradera som säljer fototillbehör till larvigt låga priser. Eftersom man är registrerad som privatperson så har man heller inte så långt gående skyldigheter mot konsumenten som vi har. Jag vet inte om det är rätt eller fel, men vi har skrivit i alla våra auktioner på Tradera "Tänk på att bara handla av seriösa företag..." och några exempel på varför vi är ett sådant.
Eftersom den här typen av försäljning är rätt vanlig på Tradera så tänkte jag fortsätta att ha den sidan som exempel. Ett problem som är nästan större för oss är företag eller privatpersoner som skickar sina varor direkt från Kina, Hong Kong, Thailand eller USA. Allting i informationen tyder på att det är en svensk säljare som har kontakter i landet i fråga och som skickar varorna åt säljaren. Ofta står det i klartext i auktionen eller i säljarens information "vi skickar varan som gåva för att undvika tull". Vilket ansvar tycker ni att sajtens ägare, i det här fallet Tradera, har? Om man helt öppet och uppenbart skaffar sig konkurrensfördelar genom att begå brott, borde inte Tradera ta sitt ansvar och stänga av sådana säljare? Jag har själv provat att anmäla både Tradera och en enskild säljare till Skattemyndigheten och Tullen, dock utan att ens få ett svar. Hon säljer fortfarande för fullt så jag tvivlar på att de ens tittade på saken.
|