Visa ett inlägg
  #15 (permalink)  
Gammal 2010-02-26, 08:03
Parvelitos avatar
Parvelito Parvelito är inte uppkopplad
shop.parvelito.se
Inventarie på Ehandel.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Tradera tjänar ju rätt bra med stålar på det där, så de bryr sig inte. En väldigt stor del av hela Ebays omsättning kommer indirekt från varusmuggling, momsfiffel och brott mot upphovsrätten. Att ingen skrapat på deras yta förr är märkligt.

Själv tycker jag att tullen borde börja ta tag i det hela. Jag anmälde en annan av de större utlandsbaserade säljarna där, men ingenting händer. Som det är nu så tappar Sverige massor med arbetstillfällen och tullinkomster samt moms på gigantiska belopp därför att tullen inte gör sitt jobb. Varje dag anländer det tusentals försändelser till Sverige från Kina m.fl. asiatiska länder som tullen bara vinkar förbi.

Om en fjärdedel av mottagarna istället fick en tulldeklaration samt inbetalningskort hem i brevlådan så skulle företeelsen rätt så snabbt försvinna.

Utöver den direkta ekonomiska skadan för Sverige som nation så är det rätt mycket piratkopierade saker, en hel del icke godkänd elektronik, mer eller mindre nyttiga kosttillskott och liknande som förs in.

Jag vet inte om man måste bussa Janne Josefsson på Tullen för att de skall göra något, men det är ett problem och det växer ständigt.
Svara med citat