Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Man behöver nog inte vara så överdrivet orolig för att man ska bli "bestraffad" för de länkar man bygger off-site, det "värsta" som kan hända är väl att länkarna räknas som noll och intet för din huvudsidas ranking.
Anledningen till detta är enkel - om man kunde sänka en sida genom att bygga ett ton med ful-länkar så skulle folk göra detta för att skjuta ner sina konkurrenter. Tänk bara - jag sätter automatiskt upp 1000 spambloggar och fyller dessa med värsta sortens nonsenstexter och uppenbara spamlänkar till min konkurrent. Sen "anmäler" jag min konkurrent till Google och poff...nä det skulle leda till (värre) kaos.
Däremot ska man vara försiktigt med ett par andra saker, och det är vad man länkar till från sin egen sida - detta är en faktor som kan minska din sidas ranking.
|
Fast riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är. Jag testade att slänga till ~300.000 länkar till en egen sida förut för att se vad som hände. Innan låg den på förstasidan för sina sökord, två dagar senare var den helt försvunnen och efter något halvår dök den upp på plats 300+ och hämtade sig aldrig igen.
Ja, det var en dålig affiliate-sida och nej, det hade inte hänt om det var Adlibris. Men jag skulle inte säga att det inte går.