Visa ett inlägg

Gammal 2012-04-24, 16:20
Gamsuns avatar
Gamsun Gamsun är inte uppkopplad
Nyfödd
http://www.uttaget.se
Gamsun, Uttaget.se

Reg.datum: nov 2010
Gamsun is on a distinguished road
Cool Juridik: Kan en leverantör förbjuda mig att sälja deras produkter?

Hej Ehandelssverige!

En leverantör kontaktade oss och meddelade att de säger upp vårt avtal pga att vi är en e-butik. Istället ska de bara jobba med detaljhandeln, och förbjuder därmed samtliga e-butiker att sälja deras produkter. Vidrigt tyckte jag, och absolut ingenting jag tänkte acceptera utan vidare.

Jag tog därför kontakt med en stor grossist som började lagerföra deras produkter, vilket möjliggjorde inköp via dem istället.

Nu ringer leverantören och hotar med jurister om vi inte omedelbart slutar sälja deras produkter, vilket är direkt anstötande både mot mig, mitt företag och mina kunder.

Ett par frågor på detta innan jag "ger mig":

1. Kan en leverantör förbjuda en återförsäljare att sälja deras produkter? Vi håller en rekommenderad prisnivå, och vår försäljning påverkar inte deras varumärke negativt överhuvudtaget.

2. Kan de neka en återförsäljare att köpa på grunderna att de "endast bedriver ehandelsverksamhet"? Borde det inte finns någon typ av företagsdisrkiminering?

3. Hur fungerar det med produktbilder och användande av leverantörens logotyp? Grossisten bör ju ha ett avtal med leverantören som godkänner DEM att använda detta. Hur ska vi tolka detta?

Ser med stor nyfikenhet fram emot många intelligenta svar!

Allt gott!

Magnus Lundin - Uttaget.se