Jag hade sagt som det var, att du inte kan släppa produkter med så stor rabatt nu i uppstart skedet eftersom du måste ha varor i lager till "riktiga" kunder och bygga upp verksamheten, men erbjuda en normal rabatt om vännen beställer i förväg så du kan lägga på en extra på ordern, och om du betalar i förskott även att vännen betalar direkt så du inte ligger ute med pengar för honom.
Sedan generellt så brukar jag själv göra som så att jag räknar pris beroende på vem som ska köpa och vad som ska köpas. Om någon kompis bara vill ha något och han kan ta en hyllvärmare så får han bättre rabatt. Viktigt om man har bra marginaler och det är kompisar som inte själva har erfarenhet av att driva företag att inte lämna allt för häftig rabatt även om man i princip kan släppa för inköp så kommer kompisen som inte är företagare tro att du tjänar $$$ för han ser inte omkostnader och hur lite det blir kvar efter skatten tagit det mesta, så risken är att alla vill att du "som tjänar så mycket" ska betala för ölen framöver