Citat:
Ursprungligen postat av GregerA
Lägre trösklar och enklare regler håller jag helt med om. Men om jag skall vara ärlig så tycker jag inte att moms, arbetsgivaravgifter, revision och deklaration är det jobbigaste. Det är ju väl inarbetat och det finns bra stöd i alla affärssystem.
Värre är det med alla nya miljörelaterade påfund där man skall registrera sig både här o där, rapportera stup i kvarten och myndigheternas böter är 10 ggr högre än om man råkar glömma en momsdeklaration. Inget stöd i mindre affärssystem finns ju heller, så det blir mycket extrajobb, osäkerhet om man gjort rätt mm ... plus att detaljer i reglerna ändras stup i kvarten.
Så när Maud säger att hon förenklar för företagen så glömmer hon att det samtidigt införts en massa regler med "outsourcad" administration.
|
Jag håller med dig HELT och hållet, så när som på arbetsgivaravgifterna. Det är alldeles för mycket undantag och specialregler där, även om få omfattas av dem.
De här fjantiga miljö-mupperierna börjar bli en irriterande kostnad, och de hjälper inte miljön ett enda dugg. Istället är det fler papper, fler kontor och massor med energi som går åt för att administrera det hela.
En sak vi kan lägga till är tullar med enstaka procent som skall betalas. Administrationen kostar ju mångfalt mer än vad tullkostnaden är många gånger.
Och så kan du ju se fram emot den dagen du måste börja intrastat-rapportera exporten...

Eller när man blivit så stor att man måste börja berätta vilken jämställdhet man har på företaget genom att utarbeta en jämställdshetsplan och i årsredovisningen ange lönekostnaderna avdelningsvis och per kön. Då börjar revisionen dessutom kosta pengar, för de måste ju kontrollera att man har gjort rätt och att man gör kontinuerliga uppföljningar enligt jämställdhetsplanen.