Visa ett inlägg

Gammal 2012-08-28, 20:03
FredrikGusts avatar
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Senior Medlem
pålyset.se
Jolix AB
@FredrikGust

Reg.datum: nov 2011
FredrikGust will become famous soon enough
Standard Bildbehandlingsprogram för produktfoto

Det här är något som diskuterats i flera olika trådar och det finns en par olika tips att finna när man letar runt lite. Jag har däremot inte riktigt fastnat för något bra program för PC-plattformen sedan min Mac tackade för sig och packade ihop.

Fokus har legat på att hitta bra möjligheter att frilägga med ett verktyg som inte bara bygger på frihandsritning utan där man kan skapa banor och även ångra ett klick som hamnade tokigt.

Har utvärderat Gimp och det är helt klart ett lovande verktyg, men det är lite tekniskt att använda och jag upplever det som trubbigt. Det är dock det program jag ändå använder eftersom friläggningen fungerar hyggligt.

Photoshop Elements ger en möjligheten att känna igen ett bildbehandlingsprogram där man kan göra allt utom det man skulle behöva göra. Den fick väl egentligen aldrig en chans eftersom jag hann testa programmet några gånger bara innan dagarna för utvärdering tog slut. Dessutom hade den ofoget för sig att göra så min ritplatta bara fungerade i övre fjärdedelen av skärmen när jag startade upp programmet.

Laddade ner utvärderingsversionen av klassikern Paint Shop Pro, men hann bara starta programmet innan semestern var slut och nu är utvärderingsdagarna också slut.

På Mac har jag kört med Pixelmator, ett underbart program som har allt jag behöver och lite till.

Vad kör ni andra?

Sitter just nu i läget att jag inte får ut några nya produkter för att jag inte kan redigera bilderna på dem smidigt. Känns lite smådyrt att behöva köpa en Mac bara för att få ut höstens nyheter :-)