Visa ett inlägg
 
Gammal 2012-11-14, 16:28
flennstroms avatar
flennstrom flennstrom är inte uppkopplad
Fantast
www.sportshopen.com
Swedemount Sportswear & Fashion AB
@f_lennström
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 251
flennstrom will become famous soon enough
Standard

Här är några frågor och svar till att börja med från Katrins blogg:

Tar Klarna ansvar för att återbetala ett köp om kunden inte får sina varor?
Om en handlare inte skulle skicka varor kommer konsumenten aldrig att behöva betala. Det är fundamentalt i Klarnas affärsidé att lyfta bort risker för både konsumenter och handlare. Så även om en kund har betalat i förskott kommer de pengarna att vara skyddade mot uteblivna leveranser. Klarna sköter hela återbetalningsprocessen.

Du skriver att kunden numera kan välja en alternativ leveransadress. Jag antar att detta baseras på att kunden först anger rätt e-postadress i kombination med postnummer/personnummer för att verifiera sin identitet. Vilket i sig borde betyda att vem som helst som kan min e-postadress och vet vart jag bor kan handla i mitt namn, men få det skickat någon helt annanstans. Dvs har en bedragare ett legg med namnet ”Joel Svensson” så lär det dröja bra många veckor, och ett 50-tal köp senare innan jag upptäcker att jag är utsatt för identitetsstöld? Hur ser Klarna på detta?
Vi tar fullt ansvar för de order som vi godkänt. Det ingår i vår riskbedömning att identifiera bedrägliga transaktioner och vi tar både kredit- och bedrägeririsk för alla transaktioner. Inklusive förskottsbetalda order.

Hur ser Datainspektionen på det faktum att Klarna sparar alla personuppgifter (inkl telefonnummer) och sedan dessutom presenterar dem (om än med *** på sina ställen) bara man knappar in sin e-postadress eller personnummer?
Klarna följer självklart de lagar och förordningar som finns. Vi är skyldiga att spara en hel del data enligt de regler som gäller. Vi erbjuder alla vår kunder att lägga in en pinkod om de inte vill att information skall komma upp när man knappar in sin e-mail adress.
Den information som visas är information som är offentlig och som finns tillgänglig på flera ställen exempelvis födelsedatum, telefonnummer, adress etc.

Medför inte det faktum att KCO är en Iframe problem? Tex att det inte går att påverka utseendet, att Iframen har en definierad storlek,
Själva idén är att KCO ska se likadan ut hos alla e-handlare. Detta för att kunder ska känna igen sig och känna sig trygga. Utseendet på kassan ska inte vara en anledning till att missa köp.
Iframen har en minimihöjd som innehåller det som visas i första läget. Sedan expanderar Iframen efter behov. Detta gäller samtliga webbläsare utom IE7 där Iframen har en höjd som kommer att vara "för hög" i första läget, då IE7 inte stödjer expanderande Iframe-höjd.

Angående den senaste veckans skriverier om bankers moralpanik… Kommer t.ex Lastbryggan kunna ansluta sig till KCO och erbjuda direktbetalning med samtliga banker, trotts att Mats blivit nekad av en av dem? Eller kommer Klarna nu behöva utesluta vissa butiker, pga att bankerna inte vill erbjuda sina betalsätt till dem?
Klarna gör idag en individuell bedöming innan en butik kan bli kund hos oss. Det kommer vi att fortsätta att göra.

Vi (och många andra e-handlare) har en hel del kunder som vill betala med PayPal. Vad jag förstått är detta inte någon som erbjuds i KCO. Stämmer det? Och går det isåfall att gå runt på något sätt?
Vi tror på en renodling av köpflöden. Man kan erbjuda alternativa betalsätt om man känner att det är viktigt. I dagsläget kommer PayPal och postförskott inte att vara en del av Klarna Checkout, så man måste skapa ett separat flöde för de kunder som vill betala med andra betalsätt. Vi har gjort tester på butiker där postförskott står för en betydande del av transaktionerna. Det är inga problem att skapa ett naturligt flöde där postförskott och KCO samexisterar.
__________________
E-handelschef Sportshopen.com
Svara med citat