Visa ett inlägg
  #6 (permalink)  
Gammal 2013-06-20, 14:50
Fruktsam Fruktsam är inte uppkopplad
Fantast
www.fruitfullife.se
Fruitful Life

Reg.datum: jul 2012
Fruktsam is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av donkeypunch Visa inlägg
Har du lust att utveckla? Hur lång tid tar det ungefär samt vilka produkter fotar du? Använder du Photoshop?
Det beror på lite vad det är för produkter och om jag behöver en transparent bakgrund eller om det räcker med en vit.

Det mesta fotar jag i en egenbyggd låda med vit något kurvad papp som bakgrund och smörgåspapper på sidorna som diffusorer. Tar tio minuter att göra en sån låda och kostar ca 30kr. Men det finns ju färdiga fototält om man vill.
Använder antingen en blixt på var sida eller en blixt och en reflektorskärm beroende på hur jag vill belysa objektet. Men lampor med neutralt ljus funkar också bra som belysning.

Med rätt belysning/exponering får du nästan en helt vit bakgrund och halva jobbet är gjort redan där.
Ska jag ha en transparant bakgrund och objektet är väldigt ljust, i glas eller har luddiga kanter så använder jag ofta en grön bakgrund istället för att lättare frilägga det.

Jag använder Photoshop CS6 för tillfället och oftast fixar man biffen på en minut med Quick Selection Tool och Refine Mask Edge.
Bara markera snabbt runt objektet och sedan skapa en mask i layerspanelen. Dubbelklicka på masken och välj "Refine Mask Edge" i propertiespanelen. Där kan du finjustera kanterna med både reglage och pensel.

Det brukar gå snabbast så. Behöver man bara en vit bakgrund kan det räcka med quick selection tool och sedan måla vitt runt objektet.

I vissa fall kan man behöva lägga en bana runt på det gamla hederliga viset med kurvor, vilket är lite mer tidskrävande. Men sällan det behövs på produktbilder.

Använder jag grön bakgrund så är det oftast Select Color Range jag använder och möjligen Refine Mask Edge efter det om det behövs.

Hur som helst, de flesta produktbilder ska inte behöva ta mer än ett par minuter att efterbearbeta när du väl fått till en bra fotomiljö.

Senast redigerad av Fruktsam den 2013-06-20 klockan 15:58.
Svara med citat