Ehandel.se - Visa ett inlägg - Till er som driver webbshopp/E-handel
Visa ett inlägg

Gammal 2013-09-22, 23:49
Bestbloms avatar
Bestblom Bestblom är inte uppkopplad
Flitig Medlem
inget
inget

Reg.datum: aug 2013
Bestblom is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fruktsam Visa inlägg
#1 Nästan alltid med företagskort. Har hänt att jag gjort banköverföring vid ett par tillfällen. Tänk på att om du ska skicka ditt kortnummer, gör det på ett säkert sätt. Typ med lockbin eller liknande.
Bra tips där!

#2 Mitt kort har enbart kredit. Men jag kan höja krediten genom att sätta in pengar om det skulle behövas.

#3 SEB är nog det billigaste att komma igång med då de bjuder på ett års företagspaket. Själv kör jag Handelsbanken, kostar ingen förmögenhet det heller. Ja, jag har också hört att SEB ska vara bra för företagare

#3 Bokför köpet och fakturan från fraktbolaget bara. Det är inget märkvärdigt om man kan grunderna i bokföring. Vill du ha mer utförligt förklaring så återkom när du har uppgifterna så kan vi säkert hjälpa dig. Fakturera från fraktbolaget?? Hur menar du här?

#4 Har inte handlat mycket via dem så jag har inte direkt några tips.

#5 Låter du fraktbolaget sköta förtullningen, vilket är enklast, så får du en faktura från dem. Alternativt får du betala vid kvittering av paketet. Beror lite på vilket fraktbolag du använder. Men vanligast är en faktura.
Säljaren står för frakten som skickas med China Air Post, jag behöver inte göra någonting...

#6 Beror på vilken bolagsform. Enskild firma gör det i regel en gång per år, AB gör det varje eller var tredje månad. Själv kör jag var tredje för tillfället.
I regel får man inte tillbaka på momsen. Iaf inte om det går bra för företaget. Då drar du ju in mer moms och ska därmed betala in den till skatteverket. Kör jag med ab så kommer jag också att välja var tredje månad.

#7 Förutsätt att köparen har ett VAT-nummer så kan du i regel sälja utan moms ja. Det vill säga om du säljer till företag inom EU. Till privatpersoner måste du lägga på moms.
Ok, jag kommer nog sälja mer till privatperson än företag

Senast redigerad av Bestblom den 2013-09-23 klockan 00:08.
Svara med citat