Genom åren har jag fått över 250 olika produkter publicerade som artiklar i datapressen när jag jobbade hos min tidigare arbetsgivare.
Några bra tips:
Se till att produkten är unik för dig, och att det inte är några upphovsrättsliga problem. Att den trettiofjortonde butiken i Sverige börjat sälja piratkopierade Disneyprodukter är inte särskilt upphetsande för en redaktör på sidorna för nya prylar.
Så här års är det lite nyhetstorka på redaktionerna, och dessutom är det lite dåligt bemannat när semesterperioden drar igång på allvar. Då kan det löna sig att skicka "pressmeddelanden" i form av mail till tidningsredaktioner med i princip färdig redaktionell text för dem att klippa och klistra. Och så kan man ju skicka med en passus att man gärna skickar ut demoexemplar som de kan titta närmare på. Journalister älskar att kunna producera sidor på kort tid, hjälp dem med det genom att ha bilder och text färdiga.
Billigare prylar skall man nog inte räkna med att få tillbaka, dyrare saker gör man upp om innan vad som skall hända med dem. Fraktkostnaderna är ju ganska betydande ibland, och varan är ju de facto begagnad när den kommer åter.
En del tidningar har lite mindre tävlingar man kan få vara med och sponsra, och inte sällan kan en artikel knytas till det, eller ett bra pris på en annons.
Effekten kan variera våldsamt beroende på vilken produkt man har. Få kunder går väl i spinn över ännu ett fabrikat av något det redan finns ett stort utbud utav med ungefär samma prisbild som alla andra. Har man däremot något nytt och fräscht som sticker ut så brukar kunderna ställa sig på kö för att få handla.
|