Nu har jag räknat och funderat...
Jag hittar inte någonting ur mitt sortiment som går att sälja där och få någon som helst vettig deal på. Anledningen är framför allt att man inte kan garanteras täckning för fraktkostnaden, eller att man kan få till lite mersälj ur sitt ordinarie sortiment samtidigt. Det är inte min shop som bygger varumärke och trafik med låga priser.
25% provis är högt, men frågar du vilken ICA-handlare som helst vilken procentandel han vill ha för att ställa upp lite av dina hyllvärmare i sin butik och sälja dem, så lär han svara betydligt mer än 25%. En nackdel med Fyndiq gentemot en ICA-handlare är att man får hålla på och skicka grejerna styckvis. Mycket emballage och tid försvinner där.
En klar nackdel är att man hinner få fraktfakturor som skall betalas innan man fått betalt i sin tur. Det är rätt surt att behöva ligga ute med en massa pengar innan man fått betalt, och vad Fyndiq har för ekonomiska muskel för att säkra tillgångarna vet vi heller inte.
Jag tror inte att man behöver befara att några kända varumärken hamnar där. Risken är rätt uppenbar att diverse "kinamärken" läggs upp, med påhittade ordinarie priser som ligger långt över vad någon någonsin har betalat, och så ett "extrapris" som inte är särskilt lågt om man jämför med etablerade lågpriskedjor som t.ex. Jula, Biltema, Clas Ohlson, Rusta, Ö&B, Dollarstore etc.
|