Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito
En definition man brukar använda i bokföringssammanhang är att om man har ett lager av en icke datummärkt produkt som överstiger 12 månaders försäljning så kan det vara skäl att skriva ned lagervärdet som inkurrans under förutsättning att man har haft den till försäljning i minst 12 månader. Det finns diverse domar i våra förvaltningsdomstolar om detta.
I övrigt så är det väl mycket upp till ens egen definition. Julprydnader i Januari är inte alls roligt för det tar 10 månader innan man ka drömma om att sälja det igen. Trädgårdsmöbler som man har kvar i Oktober känns väldigt utrymmeskrävande jämfört med vad samma mängd gör i April.
Man får helt enkelt göra en bedömning av om det kapital och det lagerutrymme man binder upp skulle kunna nyttjas så mycket bättre, att det är värt att ta förlusten att rea bort varorna till underpris.
Jag är lite förvånad att du som har lejt ut ditt lager har tröga produkter på lager. Där, om någonstans, ser man ju verkligen vad en pall kostar att ha stående på lager månad efter månad.
|
Du missade kanske att det var 1-2 produkter och då menar jag inte mängder av dessa produkter utan 1-2 i antal

, absolut inga pallar. Det var därför jag reagerade på Fyndiq tråden, för i mitt fall skulle det vara totalt olönsamt. Inbillar mig att man i alla fall kanske behöver 10 st av vardera produkt man ska sälja för att det ska börja vara lönt arbetstiden att annonsera ut dem. Jag kommer inte upp i det.