Citat:
Ursprungligen postat av Dan
Är det inte fortfarande typ 2% som har certifierat kassasystem och straffet var typ max 10.000kr i vite för att inte ha det?
Lagen är patetisk och jag tror inte man behöver bry sig om den helt ärligt, den kommer självdö är min gissning. Förstår inte varför de inte tvingar folk att ta kortbetalning istället för att fjanta sig med certifierade kassasystem (som ändå är hackade för annars säljer man inga). Obligatorisk kortbetalning skulle göra susen för statskassan.
|
Jag skulle vilja påstå att 98% har skaffat det, och straffet är 10.000kr/gång Skatteverket kommer och knackar på. Man kan säkert räkna med revision också...
Obligatorisk kortbetalning skulle naturligtvis vara en lösning, men det blir tusan så besvärligt att ge grabben veckopeng, köpa en bingolott när idrottsföreningen knackar på eller anordna bakluckeloppis.
Jag tycker att det känns lite som att pendeln är på väg att svänga mot att det inte är häftigt att smita från skatten längre. Färre och färre tolererar det ganska öppna skattesmitande som förekommit i vissa branscher. Kanske för att de som skiter i skattelagarna också skiter i lagar om t.ex. livsmedelshantering och människohandel.