Jag tror att man nästan alltid tjänar på att sköta fakturering själv rent ekonomiskt om man har hyfsad volym.
Dock får man inte glömma att det kostar tid och energi. Jag betalar hellre 100.000 i avgifter om året än 50.000 på 20 bedrägerier. Jag mår sämre av att bli bestulen än att betala avgifter helt enkelt och det är skönt att aldrig tänka på att få betalt eller inte.
Men det är klart att man får omvärdera sina beslut då och då, det handlar ju om rätt mycket pengar. Att fakturera i egen regi för min del skulle innebära följande jobb:
-Säkerställa bra kreditmallar som släpper igenom lika många som Klarna/Svea utan att öka min risk (typ omöjligt men okej jag kan acceptera en viss minskad genomsläppning och hellre pusha kortbetalning då vid "osäkra" kunder).
-Skapa OCR-system för inläsning av bankfiler. Avsätta tid för inläsning av betalningar varje dag och support gällande fakturor och liknande.
-Ha rutiner för påminnelser (kanske en gång i veckan skulle räcka och den första via e-post eventuellt?)
-Ha rutiner för inkasso och indrivning. Partners, vilka har helautomatiserade system som integrerar med mig?
Så för mig som hanterar typ 7-10.000 fakturor om året tror jag det skulle innebära åtminstone 30-40 arbetstimmar i månaden att sköta det helt i egen regi.
Sedan skulle pappers- och utskriftsförbrukningen samt porto för påminnelser osv bli en viss kostnad.
Kreditförlusten kanske kan bli 1-2% eller liknande gissar jag.
Sedan är uppsidan att:
-Alla avgifter är mina. På en snittorder skulle jag gå cirka 15kr plus mot nu utan att ta hänsyn till kostnaderna ovan samt kreditförlusten.
-På påminnelser skulle jag tjäna 50kr skattefritt-porto/utskrift vilket skulle bli kanske.... 500-1000 påminnelser per år.
Jag tror jag skulle kunna tjäna 50 papp om året på att sköta det själv, men min ångest skulle nog inte motivera en sådan besparing... jag vet inte, är det bara jag som mår dåligt av att själv ha ansvaret för att få betalt?