Ehandel.se - Visa ett inlägg - Gdpr -25/5
Ämne: Gdpr -25/5
Visa ett inlägg

Gammal 2018-03-07, 15:19
mjo mjo är inte uppkopplad
Nyfödd
Ingen
Inget

Reg.datum: nov 2017
mjo is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av EsecoGubben Visa inlägg
Att du gör en backup är ok bara du tar bort de som valt att bli glömda om du återställer datan från backupen.
Det stämmer inte med det jag fått beskrivet för mig tidigare (av bla Grant Thornton). Enligt den informationen jag fått så måste man ta bort personerna även från alla backuper på begäran. Och det är naturligtvis helt omöjligt att genomföra. Ännu mer problematiskt blir det om man använder sig av olika molntjänster där man inte ens har tillgång till sina egna backuper.

Oavsett vem av oss som fått rätt info i denna fråga, så beskriver det ganska tydligt problematiken i att man får olika svar beroende på vilken jurist eller konsult man frågar. Man kan alltså inte lita på någon, utan måste invänta en dom innan man kan vara säker på hur man ska hantera olika saker.

På datainspektionen finns det enligt uppgift fyra personer som kommer att arbeta med det här. Så risken att man får en kontroll på sig måste anses som minimal.

Citat:
Ursprungligen postat av EsecoGubben Visa inlägg
Jag är ingen jurist men jag kan rekommendera att ni sätter er in i lagstiftningen så gått det går.
Japp. Det blir enligt uppgift "straffrabatt" om man kan visa att man faktiskt har försökt att genomföra åtgärder efter bästa förmåga (och det är inte olagligt att vara dum i huvudet). Så den rekommendationen skriver jag också under på!
Svara med citat