Ehandel.se - Visa ett inlägg - Den ultimata Varubrevslådan 340x240x70 mm 2 maj 2018
Visa ett inlägg

Gammal 2018-06-18, 16:02
jp2 jp2 är inte uppkopplad
Nyfödd
japanspelshop.se
Japanspel

Reg.datum: jan 2013
jp2 is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gvh Visa inlägg
Nu har det hänt!

Idag dök den första Varubrevsfakturan upp från Postnord med noteringen:

Överskridna produktvillkor - mått 38,00

Ok, jag klagar inte, jag bara konstaterar. 38 kronor + moms är kanske rimligt, och ja, jag är skyldig!

Jag har postat 5 st lådor av typen som jag beskrev i ett inlägg ovan:

"Nu har jag även fått Davpacks stora tunna låda, 310x215x60, art nr 1ASWF090, vikten är 122 gram vilket antyder att den är av lite tjockare wellpapp än Packoplocks budgetlåda, och mycket riktigt, ihoptejpad så blir tyvärr höjdmåttet ca 71-72mm ... Tur att jag inte beställde så många... "

Den är alltså ca 71 - 72 mm tjock.
Jag har haft lite snack med postpersonalen, och dom tar emot vad som helst, eventuell tilläggsdebitering, och i framtiden returnering, bestäms i senare led.
Postkillen och jag var överens om att mätningen nog lämnar lite marginal, måtten från scannern anges ju i cm i kolli-sökningen t ex, och postkillen menade att sorteringsmaskinerna kan ju inte vara så tighta, och själva brevlådorna hos kunderna är tydligen lite större (?).

Ok, så jag testade 5 st 71-72mm lådor, (om man pressar ihop den lite så blir den ju 70 mm ) olika dagar, och det ser ut som att 4 st gick igenom, och en fastnade i systemet.

Om jag har förstått det hela rätt så ska de i framtiden gå i retur.

Så jag tänker iaf sluta att skicka 72 mm-lådor som Varubrev.

Någon med andra erfarenheter?
Jag visste inte ens om begränsningen på 7cm innan jag fick dagens faktura och där fått tillägg på 38 kr. Måste skickat minst 20 st varubrev som överskred höjden.

Så man måste nu sluta skicka varubrev då i princip? Skicka under 7cm har jag inte många ordrar. Vad är alternativet? DHL Edge för 45 kr + drivmedel? Posten porto betalt? Men det är ju inte alls spårbart.
Blir ett hopp i pris på minst 15 kr på t.ex. en vara mellan 250-500 gram.
Svara med citat