Jag har bara testat det här i liten skala, så underlaget är lite litet.
Jag hade en viktklass som kostade 49kr med DHL, 60kr kr med Posten (upp till 1kg). Ungefär 10% valde Posten. Nästa viktklass (upp till 2kg) kostade fortfarande 49kr med DHL, men 84kr med Posten. Ungefär 2% valde Posten.
När sedan skillnaderna blev ännu större (+100kr) slutade kunderna att välja Posten helt. Jag tror nästan att det skrämde bort kunder att se sådana hiskeliga siffror.
Du har också rätt att det skall fungera från ditt perspektiv. Själv är jag mycket ovillig till att ha fler lastbilar som kommer för att hämta (eller lämna) gods i små portioner. Det tar en massa tid som jag kan använda till annat, och även om jag inte är någon miljötaliban så inser jag att just det här onödiga lastbilsåkandet är något som världen skulle må bättre av om det inte förekom.
Även rent administrativt att sortera och hålla koll på det hela känns onödigt krångligt med ännu fler fraktföretag inblandade. Så länge man inte har många kubikmeter gods varje dag att skicka så lägger jag hellre min tid på att öka försäljningen dit upp.
|