Citat:
Ursprungligen postat av Knivhuset
Har du lust att utveckla lite? Det här lät intressant.
|
Jag ska snart skriva ihop en lång lång text om nyckelordsanalys och posta här, men kortfattat:
om jag vill ha en mountainbike söker jag på mountainbike och inte cykelaffär. Cykelaffär är svårt att ranka etta på och förmodligen är många av de sökningarna inte alls intresserade av att köpa en cykel, utan kanske vill de veta var närmsta cykelaffär ligger för att låna en pump till sin fotboll osv osv. Det är grovhugget, men jämför med "köpa mountainbike online" och du kommer se en ohygglig skillnad i konverteringsgrad. Dessutom är dina säljsidor de facto dina produktsidor, och därför vill du ha in besökare DÄR, vilket leder till att sökningarna du är intresserad av är de som gäller dina produkter/tjänster/produktgrupper. Det finns undantag åt båda hållen, därav vikten av en vettig analys istället för att blint vilja hamna etta på "knivaffär" vilket vore otroligt onödigt för din shop (i relation till arbetsinsats/kostnad) enligt alla ekonomiska, spelteoretiska (och rationella) argument som finns.
Om du kollar "fiskekniv gummihandtag" i analytics (du rankar trea) och jämför värde/besök med t.ex "knivaffär" så förstår du min teori. Ta tio sådana ord istället för "knivaffär" helt enkelt eftersom de har mindre konkurrens och bättre konvertering vilket ger ett bättre värde TROTS att de har lägre volym.
Dessutom finns en hake till; alla kan inte ranka top 3 på "knivaffär" vilket gör att det arbetet och pengarna man lägger ner inte ger ett endaste dugg och då blir smala sökord ännu bättre.
Edit: just din shop är ju redan nischad, så "knivar" är ju ett smalt ord. Men en möbelaffär som enbart stirrar sig blinda på "möbler" är enligt mig fel ute.