Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Fråga till er som använder PaysonCheckout 2.0

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104166
    Boppe
    Deltagare

    Hej.
    Jag använder PaysonCheckout 2.0, i Opencart 2.3.0.2.

    Jag upptäckte en sak som jag anser vara totalt värdelöst och undrar hur ni Paysonanvändare löser det?

    Anta att kunden vill skicka varan till en annan leveransadress (t e x en släkting eller kompis). Han uppger sin betalningsadress och kompisens leveransadress. Sedan bekräftar han ordern och genomför köpet via Payson, där Fakturabetalning är förvalt. Vid en fakturabetalning måste varan alltid skickas till kundens folkbokföringsadress, därför ändras leveransadressen till betalningsadressen. Kunden uppmärksammas inte på ändringen, såvida han inte är vaksam nog att se att betalningsadress och leveransadress är samma i bekräftelsemejlet.

    Resultatet blir att jag skickar ordern till kundadressen, vilket inte är dit ordern skulle skickas. Sedan blir det strul att skicka varan vidare till rätt adress.

    Enda sättet att kunna få varan skickad till rätt leveransadress är om kunden vid Paysonbetalning väljer “Mobilt bank-ID” i en rull-list där Privatperson är förvald. Då har kunden möjlighet att redigera adressen till en önskad leveransadress. Dock framgår det inte någonstans att kunden är tvungen att välja Mobilt bank-Id för att kunna välja annan leveransadress.

    Det går även att välja annan leveransadress om kunden väljer att betala köpet direkt, men eftersom Faktura är förvalt och utan fakturaavgift så väljer så gott som alla faktura. Det står inte heller här att man kan välja annan leveransadress om man betalar direkt.

    Personligen tycker jag att betalningslösningen är urbota korkad om kunden vill skicka varan till någon bekant.
    Ni som använder PaysonCheckout 2.0, hur löser ni detta problem?

    #171969
    JohnL
    Deltagare

    Tack för din feedback Boppe!

    Vi har just nu Mobilt bank-id på test i Pco2.

    När vi har säkerhetsställt att allting fungerar som det ska kommer vi att förändra flödet så det blir både enklare och tydligare för konsumenten att ange en alternativ leveransadress med hjälp av mobilt bank-id.

    Så fort detta är klart och lanseringen sker kommer vi att skicka ut mer information till alla som använder Pco2.

    #183817
    Boppe
    Deltagare

    Problemet löst. Efter samråd med Payson byter jag kassamodul från “Quick Checkout – Best One Page Checkout Solution” till “Ajax Quick Checkout”. Då kommer adressuppgift enbart anges på ett ställe, till Payson. Möjlighet kommer att finnas att ange annan leveransadress.

    #183842
    Boppe
    Deltagare

    Min erfarenhet efter första veckan av Payson Checkout 2 i kombination med Ajax Quick Checkout”.

    Plus:
    Enstegskassan är väldigt ren med minimalt för kunden att fylla i.

    Minus:
    Möjligheten för kunden att ange annan leveransadress finns, men är mycket svår att hitta.
    Paysonmodulen rensar bort en del i kassan som skulle vara bra att ha kvar, t ex kundens fält för kommentar/meddelande till ordern.
    Saknade orders/övergivna kundvagnar, finns inte längre några kunduppgifter/epostadresser som man kan använda för att återknyta till kunderna.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.