Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Kund som vill köpa anonymt med Kontantfaktura

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104453
    Arne_1921
    Deltagare

    Håller på att start ehandel. Vissa varor är skrymmande och jag tänker mig att man får komma och hämta oxå. Tänkte även göra det möjligt att betala på plats och för att kringgå kassasystem så kan man ju köra med kontant faktura.

    Om ja förstår rätt så MÅSTE det stå vem som köpt och adress. Vad gör ja om en kund inte vill ange detta? ska jag neka till köpet???

    #184487
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Med tanke på att köpet måste uppfylla bokföringslagens krav så har du inget val:

    https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foretagare/kassaregister/undantagfrankravpakassaregister.4.6efe6285127ab4f1d2580005105.html

    @Arne_1921 91093 wrote:

    Håller på att start ehandel. Vissa varor är skrymmande och jag tänker mig att man får komma och hämta oxå. Tänkte även göra det möjligt att betala på plats och för att kringgå kassasystem så kan man ju köra med kontant faktura.

    Om ja förstår rätt så MÅSTE det stå vem som köpt och adress. Vad gör ja om en kund inte vill ange detta? ska jag neka till köpet???

    #184489
    Arne_1921
    Deltagare

    Ok bara så man vet… kommer ju sällan vara ett problem men ja kan tänka mig att en och annan börjar knorra när ja ber om namn och adress och vill börja skriva kvitto :)

    #184491
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ha ha några kommer säkert tycka till =). Men jag brukar skylla på skatteverket, funkar alltid =):D

    @Arne_1921 91097 wrote:

    Ok bara så man vet… kommer ju sällan vara ett problem men ja kan tänka mig att en och annan börjar knorra när ja ber om namn och adress och vill börja skriva kvitto :)

    #184493
    Ekraft
    Deltagare

    Det är ju inget måste för kunden att legitimera sig, så man kan ju i princip heta vad som helst. Däremot är det ju bra vid eventuella framtida reklamationer och liknande om det finns korrekt namn och kontaktuppgifter.

    #184495
    Arne_1921
    Deltagare

    Ok så vad jag gör är att ta namn och adress… om dom ljuger så är det inte mitt fel? Det innebär ju i så fall att jag kan hitta på ett namn och adress och sedan bara skylla på kunden om det följs upp…?? Känns ju som en menlös regel i så fall

    #184514
    Stefan72
    Deltagare

    Det primära är att kunden ska erbjudas ett kvitto iallafall och om kunden vill hitta på uppgifterna är ju upp till denne.
    Jag har kört kontantfaktura i många år men jag hämtar upp adressuppgifterna via Fortnox som jag har. Frågar efter namn bara och tar resten via “folkbokföringen”

    #184690
    Arne_1921
    Deltagare

    Ok men om nån heter Patrik Svensson så lär ja ju inte veta vem det är av alla 1000 som heter så :)

    Läste på nedan länk att

    De företagare som börjar med kontantfakturor istället för kassaregister behöver inte vara rädda för att göra något enstaka misstag, så att en och annan kontant försäljning sker utan kontantfaktura. Det finns nämligen ett generellt undantag från kravet på certifierat kassaregister för den som säljer mot kontant betalning för högst fyra prisbasbelopp per år.

    Även de företagare som brukar utfärda kontantfakturor kan alltså sälja kontant för högst 169 600 kr under 2010, utan att utfärda någon faktura alls för dessa försäljningar.

    Detta betyder la att dom få gånger nån inte vill uppge namn så är det inet hela världen.

    http://www.driva-eget.se/nyheter/pengar/sa-har-kan-du-slippa-kassaapparat

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.